Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Brittiska Optare siktar på fördubbling

Den brittiska busstillverkaren Optare ska inom tre år fördubbla produktionen. Elbussar är ett viktigt segment för företaget. Den här 10,7 meter långa Optare Versa ska gå till staden Nottingham som storsatsar på elbussar. Foto: Optare.

Den brittiska busstillverkaren Optare ska inom tre år fördubbla produktionen. Elbussar är ett viktigt segment för företaget. Den här 10,7 meter långa Optare Versa ska gå till staden Nottingham som storsatsar på elbussar. Foto: Optare.

Den brittiska busstillverkaren Optare kommer de närmaste åren att bli betydligt aggressivare än hittills på exportmarknaderna. Det avslöjar företagets nye vd Enrico Vassallo i en intervju med bussmagasinet.se. Hans mål är att på några få år fördubbla Optares bussproduktion, från dagens omkring 500 bussar till de 1000 man har kapacitet till. Elbussar är en av de produkter som ska göra det möjligt för Optare att växa.

Av Ulo Maasing i Birmingham

Enrico Vassallo tog över vd-posten på Optare i början av september. När vi träffar honom på bussmässan Bus & Coach Live i Birmingham sprudlar han av entusiasm – utom över en sak: det kaffe som serveras i Optares monter. Han är ju italienare.

– Man har glömt att ta hit en kaffemaskin så att jag kan få mig en riktig espresso. Jag vägrar att dricka det svarta vatten som man här vill kalla för kaffe, säger han och skrattar.

Men i övrigt strålar Enrico Vasallo av entusiasm och idéer, även om han betonar att han inte vill säga för mycket efter bara en månad på jobbet som chef för Optare. Det hindrar honom inte från att dra Margareta Lundqvist från svenska BK Invest åt sidan.

– Margareta, jag har en del idéer som jag vill diskutera med dig efter den här intervjun, säger han till henne.

Enrico Vassallo tillträdde som vd för Optare i början av september. Foto: Ulo Maasing.

Enrico Vassallo tillträdde som vd för Optare i början av september. Foto: Ulo Maasing.

Mer export
Vad det är han vill resonera om med Optares svenska återförsäljare får vi dock inte veta. Däremot gör Enrico Vassallo ingen hemlighet av att Optare ska bli betydligt mer aggressivt när det gäller exportmarknaderna. Företagets nya fabrik i Leeds har en produktionskapacitet på 1000 bussar, men produktionen idag ligger på 500 bussar om året.

– Vi ska expandera. Mitt mål är att vi ska upp i fullt kapacitetsutnyttjande inom högst tre år, säger Enrico Vassallo.

– Idag säljer vi nästan hela vår produktion på den brittiska marknaden. Där ska vi naturligtvis öka vår närvaro, bland annat med hjälp av en ny dubbeldäckare som lanseras nästa år. Dessutom måste vi satsa på export.

Att Optare då ger sig in i ett veritabelt getingbo skrämmer inte Vassallo.

– Jag älskar konkurrens. Det gör att vi blir bättre och utvecklas, säger han entusiastiskt.

Optare har under de senaste åren brottats med svag ekonomi och gått igenom många omorganisationer och ägarbyten. Nu har man en stark huvudägare, indiska Ashok Leyland, som äger 75 procent av aktierna i Optare. Ashok Leyland är en av världens största busstillverkare.

– Efter de turbulenta åren är en av mina viktigaste uppgifter på Optare att skapa stabilitet, att fokusera på att göra företaget till en vinnare och inte bara kämpa för överlevnad, säger Enrico Vassallo.

– Vi har kompetensen, erfarenheten, de rätta produkterna. Däremot har vi ingen position att försvara. Det ger oss bara möjligheter.

Stora bussar inget för Optare
Optares nye vd pekar på att bussmarknaden är i en tydlig förändring, något som inte minst flera nordiska karossörer har fått känna av under de senaste åren.

– Bussmarknaden består av två delar, busstillverkare och karossörer. Men kunderna vill i allt högre utsträckning bara ha en part, samtidigt som man frågar efter mer standardiserade produkter. Optare har en fördel i att vi har karossörens storlek men tillverkarens kompetens, säger Vassallo.

Han vill att företaget ska fortsätta på det som är dess kärnmarknad idag, alltså med bussar som är snäppet mindre än de fullstora bussarna. Det är bussar som han dessutom menar kan utföra många av de trafikuppgifter som man idag använder fullstora bussar till.

– Bussar i storleksordningen 12 – 18 meter är inte vår affär, även om vi ska lansera en ny dubbeldäckare för den brittiska marknaden under det första kvartalet 2014, säger Enrico Vassallo.

– Dubbeldäckarmarknaden i Storbritannien uppgår till cirka 1600 bussar per år. Vi kan inte vara borta från den marknaden, förklarar han.

Bakom luckan till motorrummet på Optare Versa EV döljer sig en elmotor på 150 kW. Foto: Ulo Maasing.

Bakom luckan till motorrummet på Optare Versa EV döljer sig en elmotor på 150 kW. Foto: Ulo Maasing.

Erfarna elbusstillverkare
Både batteribussar och hybridbussar finns sedan flera år på produktionsprogrammet hos Optare.

Just nu levererar företaget således en rad batteridrivna bussar till staden Nottingham som gör en storsatsning på eldrift och som vi tidigare skrivit om.

Till Nottingham har man redan levererat ett antal batteridrivna Optare Solo, och nu pågår leveranser även av den större Optare Versa med elmotor.

Instrumentbrädan på elversionen av Optare Versa. Foto: Ulo Maasing.

Instrumentbrädan på elversionen av Optare Versa. Foto: Ulo Maasing.

– Den stora utmaningen när det gäller elbussar är batterikapaciteten, likaså att få fram konkurrenskraftigt prissatta batterier. När man har funnit rätt teknik kommer utvecklingen att gå mycket snabbt. Alla städer vill ju visa att man satsar på det bästa när det gäller miljö, säger Enrico Vassallo.

Samtidigt pekar han på att de euro 6-motorer som är EU-krav från årsskiftet är extremt rena.

Bränsle för hundralappen
På mässan i Birmingham hade Optare en av de största montrarna, ett tecken så gott som något på den offensiv som företaget nu satsar på.

Där visade man upp hela sin produktpalett, inklusive en 10,4 meter lång, helt elektrisk Versa för Nottingham. På plats hade man också en eldriven Solo och därtill en Solo  hybridversion, förutom några dieselbussar.

Versa kan också fås med mer konventionell drivlina, liksom Optares övriga bussar. Versa finns i längder från 9,7 till 11,7 meter och med upp till 44 sittplatser + rullstolsplats och stålplatser.

På mässan i Birmingham visade Optare också sin modell Solo i hybridversion. Foto: Ulo Maasing.

På mässan i Birmingham visade Optare också sin modell Solo i hybridversion. Foto: Ulo Maasing.

Liksom Solo i elversion har Versa en 150 kilowatts elmotor som ger bussen en maxhastighet på 95 km/tim och en körsträcka på 110 – 150 kilometer på en laddning. Räckvidden kan ökas med laddstationer för snabbladdning på utvalda platser längs linjen. Dessutom återförs bromsenergi till batterierna.

Enligt Optare vägs den högre investeringskostnaden för elbussarna upp av att man spar drygt 80000 kronor om året (8000 pund) i bränslekostnader. Kostnaden för den dagliga ”tankningen”, alltså laddningen, uppskattas av Optare till mindre än tio pund om dagen, alltså runt hundralappen.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)