Både miljö och ekonomi ligger bakom den satsning på elbussar som den engelska staden Nottingham nu genomför. I slutet av nästa år kommer man att ha 40 batteridrivna bussar i trafik. ”Vi vill bli bättre när det gäller klimatpåverkan från trafiken. Och i en tid då staden har ont om pengar måste vi också se till lösningar som är ekonomiskt hållbara”, säger Jane Urquhart(labour), den politiker som har ansvaret för stadsplanering och trafik i Nottingham. Ambitionen är att all den busstrafik som staden själv finansierar ska köras med batteribussar.
Av Ulo Maasing i Nottingham
Sheriffen i Nottingham var ingen kul kille. Det vet alla som kan sin Robin Hood. Med sina kompisar höll han till i Sherwoodskogen utanför staden i mellersta England och som levde efter principen ta från de rika, ge till de fattiga. Åtminstone om man ska tro legenden.
Dagens Nottingham är något helt annat, en toppmodern universitetsstad ungefär lika stor som Malmö. Det är också en stad som satsar hårt på högklassig kollektivtrafik. Att satsningarna är framgångsrika har man fått flera kvitton på: biltrafiken minskar och bussresandet ökar. Det är den enda stad i England där så sker, bortsett från London.
Nottingham har också hyllats för att vara Storbritanniens minst bilberoende stad. I fjol fick det kommunala bussbolaget pris som landets bästa stadstrafikföretag och bästa bussbolag, alla kategorier.
Staden har prisats för att vara Storbritanniens bästa lokala trafikmyndighet. Och bussbolaget Trent Barton, som dominerar förortstrafiken, är mångfaldigt prisbelönt för sin verksamhet. Snart är Nottingham också störst i Europa på elbussar – nästa år siktar man på att ha 40 batteridrivna bussar i trafik.
– När vi skärpte miljökraven på alla bussar som trafikerar centrala Nottingham kände vi att vi också måste se över klimatpåverkan från den busstrafik som vi själva svarar för, berättar stadens ”trafikborgarråd” Jane Urquhart för bussmagasinet.se.
Hon är labourpolitiker (alltså socialdemokrat) och har ansvaret för stadsplanering och trafik.
Dessutom har hon något gemensamt med Robin Hood: Hennes valkrets är nämligen Sherwood…
Politiskt har Nottingham en mycket stabil labourmajoritet.
Staden svarar för busstrafik som man anser vara angelägen, men som inget bussbolag är beredd att köra på kommersiell grund. Nottingham har visserligen ett bussbolag där staden är huvudägare, Nottingham City Transport. Men det bolaget arbetar på kommersiella villkor och får av konkurrensskäl inte ta emot några subventioner.
Resandeökning efter elsatsning
Den busstrafik som staden själv svarar för körs av olika bussbolag efter vanlig upphandling. Det handlar främst om närtrafik (locallink), en linje som binder samman två sjukhus via en infartsparkering (medilink) och pendelbussar från infartsparkeringar till centrum (parklink).
Dessutom finns en ringlinje i centrum som binder samman Nottinghams båda stora busstationer och stadskärnan, centrelink.
Centrelink var först ut med elbussar. I september bytte man från dieselbussar till elbussar på linjen som det nu liksom tidigare är gratis att åka med. Bussarna går var tionde minut från sju på morgonen till sju på kvällen, alla dagar utom söndagar.
– Sedan vi bytte till elbussar har antalet resenärer ökat med tretton procent på linjen, berättar Jane Urquhart när vi träffar henne i det stora, ljusa kommunkontoret intill järnvägsstationen.
– Vi vet inte om ökningen beror på att vi har gått över till elbussar. Men vi vet att elbussarna är väldigt uppskattade av Nottinghamborna, inte minst därför att de är så tysta. De släpper heller inte ut några emissioner, bortsett från det som kommer från en liten dieselmotor som används för att värma bussarna vid kallt väder.
– Nottinghamborna gillar bussar och båda de stora bussbolagen Nottingham City Transport och Trent Barton håller en mycket hög kvalitet. Det ska vi också göra med den trafik vi upphandlar, säger Jane Urquhart.
Fyra batteribussar av modell Optare Solo Electric trafikerar Centrelink, och snart får de sällskap av ytterligare fyra bussar som ska sättas i trafik på medilink. Ytterligare 20 elbussar är beställda för att sättas i trafik i mitten av nästa år. Dessutom har staden sökt finansieringsstöd för ytterligare 15 elbussar som ska börja trafikera gatorna i slutet av nästa år.
– Vårt mål är att alla ”linkbussar”, alltså bussar som vi svarar för ska vara eldrivna. Vi kan inte styra de kommersiella bolag som sköter huvuddelen av busstrafiken, men vi hoppas att erfarenheterna från ”våra” elbussar ska stimulera dem att också satsa elektriskt, säger Jane Urquhart.
De elbussar som Nottingham använder har 33 sittplatser och fyra ståplatser samt en rullstolsplats. Bussarna ägs av staden, men körs och underhålls av de bussbolag som kör trafiken på respektive linje. Det är en lösning som i Sverige hittills mest har använts i spårtrafik. När Malmö nästa år får sina superbussar, Malmöexpressen, kommer man att välja en liknande lösning. Bussarna kommer att ägas av Skånetrafiken men köras av Nobina.
Billiga i drift
Inköpspriset för elbussarna är betydligt högre än för motsvarande konventionella bussar – 208 000 pund/buss (2,1 miljoner SEK). Däremot är elbussarna betydligt billigare i drift, i synnerhet som de laddas nattetid då elpriset är som lägst. Med dagens brittiska elpriser kan man få ”en full tank” för omkring 70 kronor och på det ska bussen kunna köra upp till 100 kilometer. Även underhållskostnaderna är lägre än för konventionella bussar.
Åtminstone 8 600 pund (ca 87 000 kronor) om året i lägre driftskostnader för varje elbuss räknar man med. Till det kommer lägre skatter på ett par tusen kronor om året.
– I de tider av ekonomisk åtstramning som vi lever i är de lägre driftskostnaderna en viktig faktor. Vi måste ha lösningar som inte bara är miljömässigt utan också ekonomiskt hållbara, säger Jane Urquhart.
Förutom i bussgaragen finns snabbladdningsstationer vid flera ändhållplatser.
De höga investeringskostnaderna per buss har Nottingham klarat via två kanaler – dels har man fått bidrag från regeringens Green Bus Fund, dels har man fått in pengar via den för Nottingham unika parkeringsskatten Workplace Parking Levy (WPL).
Genom Green Bus Fund vill den brittiska regeringen stimulera bussföretag att investera i bussar med med minst 30 procent lägre bränsleförbrukning och motsvarande lägre utsläpp än motsvarande dieselbussar. Bussföretag och i vissa fall kommuner får söka bidrag som delas ut två gånger om året.
Bidragen kan uppgå till högst hälften av prisskillnaden mellan en ”lågutsläppsbuss” och motsvarande dieselbuss. Hittills har regeringen på det sättet stöttat investeringar i drygt 1200 bussar. Det stora flertalet av dessa är hybridbussar.
– Men vi ville gå hela vägen och satsa på elbussar från första början. Biogas var inget alternativ för oss, säger Jane Urquhart.
Nottinghams unika parkeringsskatt, WPL, bidrar också till investeringarna. WPL innebär att arbetsgivare som håller med parkeringsplatser för sina anställda måste skatta för dessa. Sedan är det upp till arbetsgivaren att välja att ta ut en avgift från de anställda eller inte. Syftet är att minska arbetspendlingen med bil.
Egen el
Idag drivs bussarna med el från e-on men staden siktar på att i framtiden producera sin egen el genom ett kraftvärmeverk som drivs med avfall.
– Då kommer elkostnaderna att bli lägre och jag räknar med att även de kommersiella bussföretagen ska tycka att det är intressant med elbussar. Idag hålls de tillbaka på grund av investeringskostnaderna, säger Jane Urquart.
Hon är övertygad om att elbussar kommer att bli allt vanligare.
– Det här är framtidens teknik. När marknaden växer kommer priset på bussarna att sjunka säger hon och välkomnar det elbussprojekt som Volvo, Göteborgs stad med flera nu är på väg att starta.
– När en så stor aktör som Volvo vill satsa på elbussar är det en tydlig signal om vart utvecklingen är på väg.
——————————————————————-
Ett fylligt reportage om Nottinghams satsning på elbussar kommer i den specialtidning om elektrisk busstrafik som BR och Bil Sweden ger ut inför konferensen Är Framtiden Elektrisk i höst. Läs mer om konferensen här nedan!
Längst ner hittar Du också en länk där Du kan anmäla Dig. Det kostar bara 800 kronor att delta.
Energieffektiv kollektivtrafik och elbussar är temat för ett spännande, framtidsinriktat seminarium i Stockholm den 9 oktober. Bakom seminariet står Bussbranschens Riksförbund (BR) och den svenska fordonsindustrins branschorganisation Bil Sweden.
Förnybar energi är bra men använder vi den effektivt, är den centrala frågan på seminariet.
Bakgrunden är att teknikutvecklingen för bussar är på väg att ta ett stort språng framåt, bort från fossila drivmedel och på väg till miljövänligare alternativ. Samtidigt är tillgången på förnyelsebara drivmedel begränsad.
En nyckelfråga då blir om samhället har råd med en kollektivtrafik som slösar med energi. Bussar med eldrift finns redan i många varianter, från hybridbussar till rena elbussar. På seminariet kommer man att belysa vilken potential det finns i elektrifiering och andra sätt att skapa en effektivare och renare kollektivtrafik?
Den tekniska utvecklingen, framkomlighetens betydelse, ekonomi och samhällsutveckling är aspekter som kommer att belysas.
Här kan du anmäla dig till konferensen.
Varför nämns inte Nottinghams spårväg i artikeln? Den är en verklig succé och har genererat många nya resenärer.
http://www.bbc.co.uk/news/uk-england-nottinghamshire-16207604
-Per Lind
Svaret är enkelt: Artikeln handlar om stadens satsning på elbussar. Inte om dess kollektivtrafik i allmänhet. Exempelvis nämns inte heller den väldiga ombyggnad av järnvägsstationen som just nu pågår heller. Eller om den kommande satsningen på att underlätta för cyklister och gående…