Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Funktionshindrade nobbas på Stockholmsbussar

Foto: Ulo Maasing.

Foto: Ulo Maasing.

De operatörer som kör för Storstockholms Lokaltrafik, SL, följer inte gällande regler för hur man ska ta hand om funktionsnedsatta resenärer. Rullstolsburna får ofta inte följa med bussen eftersom förare vägrar fälla ut rullstolsrampen vid bussens bakdörrar, uppger Sveriges Radio P4 Stockholm.

Enligt de riktlinjer som gäller för SL ska alla resenärer med funktionsnedsättning ha möjlighet att ta sig ombord, hitta en sittplats och tag sig på och av fordonet på ett tryggt sätt. Bland annat ska rullstolsramp alltid användas när en resenär behöver det.

Men enligt SR Stockholm sker inte detta.

– Åtta av tio gånger är det problem med att busschaufförerna inte vill fälla ner rampen längst bak. Dom orkar inte, vill inte lämna förarplatsen, säger en funktionsnedsatt resenär till radio stationen.

Taggat som: ,

9 kommentarer »

  1. De använder ju dessutom buntband för att fästa droppdown armen så det är ju inte lätt att säkert…

  2. O dom skall kallas förare??? Ratthållare är vad dom är!!!!
    En förare skall väl vara hjälpsam o artig samt trevlig det underlättar väl för våra kunder/resenärer.

  3. Jag tänker på säkerheten, vet inte hur det står till med brandsäkerheten på SL bussar men är det som det brukar vara så hinner man inte få ut en rullstol vid brand (om den är fastsatt som den ska vara) ”har sett en buss som var övertänd på 60 sekunder”.Dom flesta bränder startar vid motorn och rullstolsplatsen brukar vara i närheten den. Kör själv volvo 9700 där avståndet mellan golvet och marken är över 1 meter

  4. Till den så kallade busschaufören:

    Du påstår dig vara busschauför. Det är sådana som du som förstör för hela branschen. Ni som hittar på egna lagar och regler ska inte jobba med servis som vi faktiskt ska göra. Kollektivtrafiken SKA vara handikappvänliga men det största problemet är sådana som du som tror massa och tänker för mycket. Skyll nu inte på för dåliga marginaler i tidtabellen för det är trots allt Sveriges trafikhuvudmän som är bolagens största kund och dem bestämmer. Ta de 3-5 minuterna och spän fast rulstolen med de fyra fästpunkter som krävs. SKÄRPNING!!!

    • Rattvridare: I SLs bussar finns det inget att spänna fast folk i rullstol med! Dock vet jag inte vad du har för snabb ramp att hantera som bara tar 3-5 minuter? I Innerstan ska du spänna loss rampen och veckla ut den och sen åt andra hållet (Hornsberg). Minst 5-15 minuter om du gör allt korrekt utan att stressa.

      Sen är ju frågan vad som är mest service låta en person åka med eller låta resterande 30-50 personerna bli sena och missa anslutningar?

  5. Okej. Ni har så omoderna saker i huvudstaden. För vår del så lyfter vi rampen manuellt i golvet kör in rullstolen och har snabbfästen i golvet. Nära på standard på alla bussar i VT området. Då är det nog så att inte SL kommit lika långt. Kravet från SL (kunden) finns ju fortfarande. Så vad skulle hända OM alla gjorde som SL vill. Man kanske hade haft en IKKE fungerade trafik och Politiker skulle få se verkligheten. Det får den inte göra idag. Vad jag menar är, om alla gör som deras dröm är och inte hittar på egna regler och lagar så skulle dem på ett bättre sätt se att det inte funkar. För jag förstår att att ni har problem. Men att babbla om brandsäkerhet mm köper jag inte!!!

  6. Görs det nu inte en höna av en fjäder? Hur ofta står det en rullstolsbunden person ensam, utan en personlig assistent på en busshållplats och väntar på att få åka? För mig har det aldrig hänt och den dag det händer skall jag med glädje lämna förarplatsen och hjälpa till. Samtidigt vet jag att många av mina passagerare ivrigt kommer att hjälpa till och hålla i rullstolen. Kör man lungt och sansat och bekvämt för våra kunder är det ju bara barnsligt att ens tänka på att spänna fast rullstolen! 🙂

  7. Lars: Må nog säga att du är en sann Busschaufför. Det är så som du tänker alla borde tänka. Man ser alltså inte saker och ting som ett problem utan man ser till att lösa det. Det är en sann busschaufför och ingen så kallad rattvridare de;)

  8. I mina ögon är detta inte ens en fråga för diskussion. Reglerna är tydliga, rampen ska användas om det krävs.
    Precis som några antyder är det alldeles för många som tror sig ha rätten att skapa egna regler och bestämmelser.
    Kliv ur stolen och hjälp till!
    Ibland borde det vara enklare att avskeda folk för tjänstefel.
    Vidare är det kanske dags att generellt återupprätta statusen för bussföraryrket så eran kår återfår vettiga förare. Tyvärr underlättas det inte av en lång rad av ointresserade förare.
    Moment 22. Hönan eller ägget….

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)