Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Sambus tog hem Hälsingland – KR Trafik kör vidare

Sambus vann busstrafiken i Hälsingland, vilket innebär att KR Trafik får köra all regional busstrafik där, liksom stadstrafik i tre städer. Foto: Ulo Maasing.

Sambus vann busstrafiken i Hälsingland, vilket innebär att KR Trafik får köra all regional busstrafik där, liksom stadstrafik i tre städer. Foto: Ulo Maasing.

Samverkansbolaget Sambus, ägt av 26 privata bussföretag, vann upphandlingen av busstrafiken i Hälsingland. Det står klart sedan landstingsstyrelsen i Gävleborg på onsdagen beslutade om tilldelning av trafikuppdrag vid två upphandlingar i länet. Det ena gällde en del av X-trafiks regionaltåg X-tåget, den andra den regionala busstrafiken i Hälsingland.

I den senare upphandlingen vann Sambus AB trafiken genom ett kombinationsanbud för trafikuppdragen i södra och norra Hälsingland.

I praktiken innebär det att KR Trafik kommer att fortsätta att köra busstrafiken i Hälsingland. Företaget har idag ett eget avtal där man har ansvaret för all busstrafik i Hälsingland samt huvudansvaret för den regionala busstrafiken i Gästrikland.

Nu kommer KR Trafik istället att köra som underentreprenör åt Sambus där man också är delägare.

Trafiken omfattar ca 90 bussar och gäller all regional landsbygdstrafik i Hälsingland samt stadstrafiken i Bollnäs, Hudiksvall och Söderhamn.

Sambus vinnande avtal har en prislapp på 148,7 miljoner kronor. Närmaste bud kom från Bergkvarabuss och låg 6,7 procent över Sambus´ bud.

Avtalet är ett incitamentsavtal där trafikföretaget behåller 30 % av resandeintäkterna. Avtalet löper på 10,5 år med trafikstart den 15 juni nästa år.

Tågupphandlingen gällde sex tåg på sträckorna Ljusdal- Gävle respektive Sundsvall- Gävle. Den vanns av Svenska Tågkompaniet AB med ett årligt pris på 47,2 miljoner. På andra plats kom Veolia Transport Sverige AB med ett bud som var 26,9 procent dyrare.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)