Den kommer förmodligen aldrig att tillverkas, den mest spektakulära buss som stjäl showen på den stora bussmässan Busworld i belgiska Kortrijk som pågår i dagarna. Den spektakulära stadsbuss som presenteras av Iveco Bus är nämligen bara en konceptbuss, en idé om hur framtiden kan komma att gestalta sig. Men samtidigt är den utan jämförelse den mest iögonfallande bussen på mässan som annars är relativt nyhetsfattig.
Mycket på mässan handlar om Euro 6-motorer och hur de olika tillverkarna har löst utmaningen från de nya utsläppsregler som träder i kraft från årsskiftet. Mer om det följer i ett kommande reportage här på bussmagasinet.se.
På mässan är elektrifieringen av stadsbusstrafiken också en tydlig trend. Ivecos konceptbuss Ellisup är bara ett av många exempel på det.
Den iögonfallande bussen är nämligen en snabbladdad batteribuss som är en del av ett ambitiöst, franskt utvecklingsprojekt under kontroll av en statlig fransk miljö- och energimyndighet, ADEME. I projektet, som leds av Iveco Bus, medverkar en rad forskningsinstitutioner, myndigheter och verk på energiområdet och RATP, dvs lokaltrafiken i Paris som ägs av den franska staten.
Syftet är att utveckla ett nytt elbusskoncept som kan köras på el längs hela linjen för att sedan snabbladdas på några minuter vid ändhållplatserna. Målet är att nå en totalkostnad för ägaren som ligger mellan en dieselbuss och en trådbuss.
Laddningen sker konduktivt med hjälp av en strömavtagare på bussens tak.
Ellisup är utrustad med elektriska navmotorer som har utvecklats av Michelin och som är monterade i vart och ett av bussens åtta små hjul. Motorerna får sin energi från en kombination av batterier och superkapacitorer som uppges ha en hög energitäthet och hålla länge.

Inga skrymmande hjulhus, luftig interiör, stora fönsterytor och inredning i trä karakteriserar Ellisup. Foto: Ulo Maasing.
De små hjulen gör att bussens interiör har kunnat göras helt annorlunda än på en traditionell buss. Inga stora hjulhus stjäl utrymme inne i bussen. Istället är interiören rymligare och betydligt ljusare och luftigare än vad som är traditionellt.
Fönsterytorna är stora med nerdragna fönster på sidorna. Det är designgrepp som Iveco Bus tidigare har visat upp på konceptbussar, men som man bara har realiserat i begränsad omfattning.
Inredningen i konceptbussen är annorlunda. Konstruktörerna har använt mycket trä vilket gör att interiören känns ombonad. Men man kan naturligtvis fråga sig om resenärerna uppskattar att sitta hårt. Risken är också att man glider ordentligt med rumpan på det glatta underlaget…
Samtidigt är det ju vitsen med en konceptbuss att visa vad som kan göras och att väcka diskussion. Möjligen också att bryta med traditionellt busstänk där resenären ofta får spela en underordnad roll…

Rullstolsplatsen har även stöd för stående passagerare. Lägg märke till det långt nerdragna fönstret. Foto: Ulo Maasing.

Ser snyggt ut, men hur ändamålsenlig är designen med hala träbänkar. En kraftig inbromsning och tjogtals med rumpor kan komma på glid… Foto: Ulo Maasing.
Lämna ett svar