Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Dyrare bussresor, billigare tågresor i Kronoberg

Det blir dyrare att åka buss i Kronoberg från den 15 december. Men billigare att ta tåget. Foto: Länstrafiken Kronoberg.

Det blir dyrare att åka buss i Kronoberg från den 15 december. Men billigare att ta tåget. Foto: Länstrafiken Kronoberg.

Den 15 december blir det rejält dyrare att ta bussen i Kronobergs län, i synnerhet om man åker på en vanlig enkelbiljett. Då höjer nämligen Länstrafiken Kronoberg sina priser avsevärt. Man motiverar prishöjningarna med satsningar på kollektivtrafiken som har gjorts i år samt ett nytt trafikavtal i busstrafiken. Samtidigt sänker man priserna på tågresor.

– Vi har under året genomfört den största satsningen på kollektivtrafiken någonsin och för att finansiera utökningarna måste vi bland annat höja priserna. För våra resenärer innebär det fler bussar, tätare turer och nya busslinjer. Resenärerna får också resa i nya fina bussar som drivs med biodrivmedel, säger Sven Sunesson(C), trafiknämndens ordförande.

Bitvis är prishöjningarna kraftiga.

Priset för en enkelbiljett i Växjö stadstrafik höjs från 22 kr till 26 kr för en vuxen. Resenärer som betalar sin enkelbiljett med Resekortets reskassa och som laddat sitt kort via Mina sidor  på länstrafikens hemsida betalar 18,91 kr.

I regionbuss- och tågtrafiken höjs priset för en enkelbiljett mellan 5-14 kr beroende på resans längd. Periodkort för buss höjs med 20 kr.

Däremot känner Länstrafiken Kronoberg behov av att få fler att ta tåget. För att stimulera tågresandet på kortare sträckor i länet sänker man därför periodkortpriset för tågresor över 2, 3 eller 4 zoner. Exempelvis innebär det att ett periodkort för resa Vislanda – Alvesta (2 zoner) sänks med 60 kronor.

Länstrafiken Kronoberg inför också ett särskilt fritidskort för ungdomar som är högst 19 år gamla.

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)