En av Oslos tyngsta politiker vill att dieseldrivna bussar ska kastas ut ur kollektivkörfälten till förmån för eldrivna personbilar. Det är ledaren för byrådet i Oslo, Stian Berger Røsland (Höyre), som tycker att både taxibilar och bussar som körs på diesel eller bensin ska ut ur kollektivkörfälten. Byrådet är det organ som styr kommunerna Oslo, Bergen och Tromsö.
Byrådsledarens drastiska utspel kommer sedan Nettbuss´ koncernchef Arne Veggeland i en tidningsintervju sagt att han anser att elbilarna ska förbjudas att köra i kollektivkörfälten. Idag är körfälten öppna för elbilar för att stimulera norrmännen att köpa sådana bilar.
– Ökningen av antalet elbilar har blivit så stor att de redan leder till förseningar i busstrafiken, trafikfarliga situationer och sämre framkomlighet, sa Veggeland i en intervju i den norska dagstidningn VG på onsdagen.
– Hade Oslo själv haft makten över vem som får köra i kollektivkörfälten hade jag ifrågasatt om inte taxibilar och bussar som kör på bensin och diesel ska ut innan elbilarna, twittrade Røsland till svar.
Hans pressekreterare fick senare försöka dämpa utspelet och säger till norska TV2 att bakgrunden till Røslands tweet är att Oslo ska fasa in 1000 klimatvänliga bussar som ska gå på el, vätgas eller ett annat klimatneutralt drivmedel.
– I det sammanhanget vill vi lägga press på taxinäringen så att de satsar på elbilar eller hybridbilar.
Det är inte bara i Oslo som det finns krafter för att avskaffa busskörfälten, eller åtminstone begränsa busstrafikens tillgång till dem. Kommunfullmäktige i den brittiska staden Liverpool har på prov slopat busskörfälten i staden under nio månader för att se hur trafiken i staden kommer att fungera utan dessa.
Experimentet har kommit till sedan borgmästaren Joe Anderson hävdat att busskörfälten inte fungerar, utan tvärtom bidrar till ökade trafikstockningar i staden. Åtgärden har mötts av starka protester, både från den brittiska bussbranschens organisation Confederation of Passenger Transport och från bussoperatörer som berörs.
Inför experimentet förklarade borgmästare Anderson att ”även om vi inte har tillgång till omfattande data finns det mycket som tyder på att busskörfälten inte gynnar staden som det var tänkt. De leder inte till ett ökat bussresande och de kan faktiskt bidra till att göra trängseln i trafiken värre.”
Lämna ett svar