Bussoperatören Nobina och Kalmar Länstrafik har råkat i luven på varandra på grund av priset på biogas. Nu hotar Nobina med att stämma länstrafiken om man inte får mer betalt för den trafik man kör i Kalmar, skriver Östran.
Bakgrunden är att biogasen till bussarna levereras av Eon som i sin tur köper gasen från Kalmar Biogas, ett företag som numera är privat men som fram till i våras ägdes av Kalmar kommun. Så länge kommunen ägde Kalmar Biogas subventionerades biogasen till bussarna med motiveringen att man ville stimulera utvecklingen av en fossilbränsefri region.
Men de nya privata ägarna till Kalmar Biogas vill inte sälja gasen till ett extra lågt pris – enligt Östran var det tidigare priset bara hälften av det normala. Det nya priset gör att trafiken blir mycket dyrare än beräknat för Nobina som vill ha ett par miljoner kronor om året ytterligare i ersättning för trafiken.
– Helt uteslutet, säger Kalmar Länstrafiks ordförande Ulf Nilsson (S) till Östran.
– Vi har ett avtal med Nobina där vi anger vilken trafik som ska köras och vilket bränsle som ska användas. Priset för bränslet är inget vi värderar. Den diskussionen får de ta med sin bränsleleverantör.
Nobina hotar nu med att stämma Länstrafiken.
Det finns väl ett avtal om priset på Biogasen till fordonstrafiken. När förutsättningarna ändras så bör det vara rimligt att man omförhandlar avtalet när bränslepriset fördubblas.