Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Scania lanserar ännu en Higer i Sverige

Scania Higer A30 lanseras nu i Norden. Först ut är Norge, men bussen kommer snart att marknadsföras även i Sverige. Foto: Scania.

Scania Higer A30 lanseras nu i Norden. Först ut är Norge, men bussen kommer snart att marknadsföras även i Sverige. Foto: Scania.

Busstillverkaren Scanias samarbete med kinesiska Higer blir nu synligare på den nordiska marknaden. Nu lanserar man linje- och förortsbussen Scania Higer A30. Först ut är den norska marknaden, men Scania bekräftar att man också ska introducera modellen i Sverige. Sedan tidigare finns turistbussen Scania Touring på de nordiska marknaderna.

Scania Higer A30 är inte någon ny modell utan finns sedan tidigare ute på marknader i Asien och Oceanien, bland annat Australien. Men nu kommer bussen alltså även till Europa och Norden. Förutom linjetrafik, främst på landsbygden, är bussen också tänkt för enklare beställningstrafik.

I Norge har marknadsföringen av Scania Higer A30 redan kommit igång. Foto: Scania.

I Norge har marknadsföringen av Scania Higer A30 redan kommit igång. Foto: Scania.

Scania Higer A30 byggs hos Higer i Kina på Scaniachassier från Södertälje. Det är en buss med normal golvhöjd, två dörrar. rullstolslyft och rullstolsplats. För en bredare publik kommer Scania Higer A30 att lanseras på Persontrafikmässan i Stockholm hösten 2014, men redan nu har Scania en buss hemma i Sverige. Det innebär att försäljningen kommer att komma igång relativt snart.

Inredningen är enklare än på turistbussar med bland annat öppna hatthyllor. Foto: Scania.

Inredningen är enklare än på turistbussar med bland annat öppna hatthyllor. Foto: Scania.

Bussen har redan vintertestats i Norge med, enligt tillverkaren, gott resultat.

Scania Higer A30 kan levereras i olika längder. Därför ska de här siffrorna ses som exempel på ett vanligt utförande:

Längd: 13,0 m
Totalhöjd 3,5 m
Bredd: 2,5 m
Totalvikt: 19,1 ton
Sittplatser: 47+2
Öppna hatthyllor
Växellåda: Scania Opticruise, 8-växlad utan kopplingspedal
Bagageutrymme: 7 kubikmeter
Klimatanläggning: Convecta
Bränsletank: 310 l
Kan köras på 100% biodiesel

Taggat som: , , , ,

1 kommentar »

  1. Alltså…kan någon berätta för mig hur Scania tänker här.
    Först introducerar man en kinesisk buss som i Norden har sålt….uruselt….
    Och nu ger man sig på en modell till.

    Har man verkligen tänkt till här och litar på att dom nordiska kunderna gärna köper kinesiskt?
    Se hur det gått med både Scania Touring och King Long.
    Båda modellerna kan räknas var och en för sig på max tio fingrar i sålt antal i Sverige tex.

    Varför inte satsa mer ordentligt på VanHool som man börjat göra? Få till en bra buss med ett bra pris där tror åtminstone jag man skulle tjäna på rejält i försäljningsvolymer.

    Varken Touring eller A50 är knappast några allvarliga konkurrenter till Setra eller Mercedes som exempel.

    Eller vad tror ni?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)