Regeringen beslutade på torsdagen att höja hastighetsgränsen för bussar från nuvarande 90 km/tim som högsta tillåtna hastighet till 100 km/tim. Den nya hastighetsgränsen gäller från och med den 1 mars nästa år.
För att få framföras i i 100 km/tim måste samtliga passagerare i bussen använda säkerhetsbälte.
– Det är glädjande att beslutet är taget. Den nya hastighetsgränsen gör bussresandet ännu mer attraktivt och konkurrenskraftigt i förhållande till personbilsresandet. BR har drivit frågan under lång tid och BRs arbete har gett resultat, säger Göran Forssén, vd på Bussbranschens Riksförbund, BR.
Om man läser texten så kan man tolka den så att om inte alla använder bälte får man bara köra 90? Trodde det var lag på bältesanvändning oavsett hastighet.
Hur blir det då om man har stående i bussen?
Det gäller inte för bussar som kan ta stående passagerare. Alla måste ha en sittplats med bälte.
Jo – jag gillar verkligen själva regeringsbeslutet som gör att från och med 1 mars nästa år så blir det tillåtet för bussar att köra 100 km/tim från nuvarande 90 km/tim.
En förutsättning är att alla sitter bältade i bussen för att den ska få framföras i 100 km/h, och att det självklart är tillåten hastighet på vägen.
Men skakar lite förundrat på huvudet när jag läser vad BR skriver:
– Med den nya hastighetsgränsen ökar bussens konkurrenskraft och det blir mer attraktivt för personbilsresenärer att välja bussen istället.
Och
”Det finns även fler fördelar med beslutet. Det är avsevärt säkrare att resa med buss än med personbil. Det är också värdefullt från miljö- och klimatsynpunkt om fler väljer att resa med buss”.
– Vi tycker att det här är ett bra beslut som kommer att ge stor samhällssnytta, säger Göran Forssén, VD för Bussbranschens Riksförbund.
Om det fanns en nationell ”floskeltävling” skulle nog BR vara en mycket stark kandidat till finalfältet.
Tänker jag – för det måste handla om delar av en promille av personbilsresenärerna som av denna hastighetsökning väljer att (därför) byta till buss.
Det skulle vara intressant att få ta del av om BR har försökt uppskatta hur många fler bilresenärer som nu kan tänkas att välja bussen – 10, 50, 100, 1000, 10.000 eller 100-tusen om året?
För egen del tror jag att antalet bilresenärer som byter från bil till buss av skälet – högre hastighet för bussarna – är ungefär lika många som de Ica-kunder skulle vara som skulle byta till Konsum bara för att den affären skaffat automatiska entrédörrar.
Och – avdelning två – kommer denna förhoppningsfulla omfördelning av bilresenärer till bussen att minska antalet döda och skadade i trafiken? Har BR någon egen prognos? Det borde man väl ha när man nu – i detta pressmeddelande om hastighetsökning för bussar – visar på denna ökade säkerhet.
Likaså ”på vilket sätt är det värdefullt från miljö- och klimatsynpunkt att fler väljer bussen”? Har BR några uppskattade tankar – så där mellan tummen och pekfingret – siffror som visar på detta?
Och – bästa Göran Forssén – samhällsnyttans ökning av denna ökning av bussarnas hastighet lär också handla om delar av en promille.
Om ens någon alls.
Men jag skulle väldigt gärna vilja få något slags ”bevis” på – från BR då – hur denna (ökade) samhällsnytta skulle kunna beskrivas…
Jodå – jag förstår att BRs fromma förhoppningar helt bygger på att många bilresenärer finner denna högre hastighet för bussarna så påtagligt stor fördel att de lämnar sina bekväma bilar och väljer bussen.
Låt mig få runda av med att jag inte alls tror att det kommer att ske.
MEN – tro inte annat – det vore utmärkt om så skedde…