Nu startar ett stort svenskt forskningsprojekt om eldrivna transporter. Projektet går ut på att testa om bussar och lastbilar kan köras på elvägar, alltså elektrifierade vägar där fordonen drivs av el. Elströmmen matas kontinuerligt till fordonen. Bakgrunden är att elvägar kan vara ett sätt att minska transporternas beroende av fossila drivmedel.
Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, inleder därför tillsammans med Trafikverket och forskningsinstitutionen Viktoria Swedish ICT ett omfattande forskningsprojekt för testning av elektrifierade vägar i körsimulator. Forskningen stöds av Energimyndigheten som stöttar projektet med sju miljoner kronor.
VTI har avancerade körsimulatorer.
– För att studera system och miljöer som ännu inte finns tillgängliga är simulatorer perfekta eftersom de är flexibla, säkra och kostnadseffektiva. I projektet kommer vi att ta fram modeller för elektrifierad väg, elfordon, betalsystem och förarstödssystem, säger Arne Nåbo, projektledare och forskare på VTI.
Det finns tre olika tekniker för att föra över el till fordon under färd. Det kan ske konduktivt via luftledningar eller ledare i körbanan. Men det kan också ske induktivt via magnetfält i vägen.
I simulatorn kan försökspersoner uppleva hur det är att köra på de elektrifierade vägarna och forskarna kan studera förarnas beteende. Bland annat ska man testa förarens möjlighet att hålla en bra position på vägen eftersom det är viktigt för att elöverföringen ska fungera.
Forskarna kommer också att utveckla idéförslag på produkter och tjänster.
– Demonstrationer i simulator är ett bra sätt att marknadsföra nya transportlösningar. I ett andra skede i projektet kommer vi att köra demonstrationer för finansiärer, aktörer, intressenter och medier för att koncept och kunskap ska kunna upplevas och spridas, säger Arne Nåbo.
Projektet pågår till januari 2015.
Lämna ett svar