Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Fördubbling nästan nådd – Dramatiska prisökningar i kollektivtrafiken

Priserna på kollektivtrafikens månadskort ökar dramatiskt – och mycket snabbare än konsumentprisindex. I Stockholms län kostade månadskortet 450 kr år 2000 och 790 kronor år 2014. Foto: Ulo Maasing.

Priserna på kollektivtrafikens månadskort ökar dramatiskt – och mycket snabbare än konsumentprisindex. I Stockholms län kostade månadskortet 450 kr år 2000 och 790 kronor år 2014. Foto: Ulo Maasing.

Fördubblingen i svensk kollektivtrafik är nästan uppnådd – men bara när det gäller vad människor får betala för att åka kollektivt. En omfattande undersökning som Sveriges Television, SvT, har gjort visar att priset för en månadsbiljett i landet i genomsnitt har ökat med 96 procent sedan 1995. På samma tid har konsumentprisindex bara ökat med 24 procent.

Att köpa bil är däremot inte nämnvärt dyrare idag än 1995. Då kostade den mest sålda modellen, Volvo 850, 236 000 kronor. Idag kostar Volvo V70 249 500 kronor, vilket motsvarar en ökning på futtiga sex procent.

Däremot har bensinpriset ökat kraftigt och betydligt snabbare än konsumentprisindex: ca 90 procent. Men trots det är ökningen av bensinpriset lägre än prisökningen i kollektivtrafiken.

Trafikforskaren och konsulten Göran Tegnér pekar på att priset inte är den viktigaste faktorn när människor väljer mellan bil och kollektivtrafik.

– Bra och täta bussturer samt tidtabeller som går att lita på är viktigare, säger Tegnér till SvT. samtidigt som han bekräftar en utredning om Stockholmstrafiken som visar att antalet resenärer i kollektivtraifken skulle vara 20 procent fler utan alla prisökningar.

Trafikforskaren Karl Kottenhof på KTH pekar på att det finns en internationell tumregel som visar att om priset ökar med tio procent så minskar resandet med drygt tre procent.

– Kollektivtrafikens konkurrenskraft har minskat för varje år på grund av alla prisökningar, säger Göran Tegnér till SvT.

SvT presenterar också en grafik över prisökningarna i kollektivtrafiken.

Taggat som: , ,

3 kommentarer »

  1. Ja självklart blir kollektivtrafiken dyrare och ökar mer i pris än det mesta. Det blir så, när kollektivtrafiken inför ny, dyr teknik. T.ex. special gasbussar som kör på fordonsgas (Inte på biogas. Biogasen räcker inte… ), speciellt törstiga, dyra etanolbussar, med i vissa fall speciellt höga utsläpp, som kör på etanol som innehåller fossila tändförbättrare, m.m.

    Kollektivtrafiken skulle bli betydligt billigare och renare, om helt vanliga, ej modifierade äldre dieselbussar (EURO2 och EURO3) istället kördes på HVO eller andra liknande bio-syntetiska drivmedel. Dessutom skulle avgaserna bli renast m.a.p. NO2, sot, tjära, organiska peroxider, aldehyder och andra giftiga och/eller cancerogena kolväten. Utsläppen av växthusgaser skulle bli lägst också, i och med att dieselbussar som körs på HVO både körs på biodrivmedel med bäst miljöprestanda, och är energieffekivare än etanolbuss och gasbussar.

    …Fast den här kostnadseffektiva och mest miljövänliga lösningen har kommuner som har infört regler för ”Miljözon” förbjudit… Varför ?

  2. OK – kollektivtrafiken har blivit dyrare – men lite märkligt tycker jag det är att prisökningen inte jämförs med om huruvida den också blivit så mycket ”bättre”. Om turtätheten ökat, bussarnas komfort blivit högre. miljövänligare osv kan förstås vara en anledning till att priserna ökat – men också att kollektivtrafiken blivit mer ”prisvärd”.
    Jag tar mig friheten att citera min egen blogg:

    ”Timmes trafik är för glest för mig – men om där kom en buss varje kvart skulle jag de flesta gånger jag ska in till centralorten ta bussen. Då skulle jag bara kunna gå ner till hållplatsen och veta att då ”kommer snart en buss” och behöver inte hålla koll på några turlistor. En kvart står jag ut med att vänta…
    Busstrafik är dyr att sköta läser jag. Och så dök en märklig fundering upp. Klart att det blir dyrt när man kör med så stora fina bussar och ännu dyrare skulle det ju bli om där gick kvartstrafik.
    Nu blir jag högst personlig – för min del fick de gärna sätta in ”utrunkade Ikarusbussar från 1984″ på de de tre kvartsturerna utanför den ”ordinarie” turen.
    I mitt fall spelar bussens skick mindre än fördelen med att den kommer oftare”…

  3. Ja den har blivit dyrare! Men dom kör trafiken gör det allt billigare.
    Mellanstora bolag eller stora bussbolag verka vara lättare för Länstrafik bolagen.
    Servicen med bussar och taxi har försvunnit tack vare att kommunen och Länstrafiken
    lagt alla äggen i samma korg. men så länge politiker kan kvittera ut arvode för att sitta
    på flera stolar både i kommun och länstrafiken.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)