Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ny säljorganisation ska sätta Irizar på Nordenkartan

Irizar i6. Irisar går nu till offensiv på en rad marknader, den svenska inräknad, genom belgiska DV Bus&Coach. Foto: Irizar.

Irizar i6. Irisar går nu till offensiv på en rad marknader, den svenska inräknad, genom belgiska DV Bus&Coach. Foto: Irizar.

Den spanska busstillverkaren Irizar etablerar en egen sälj- och serviceorganisation i en rad europeiska länder, bland dem Sverige. Det sker genom det belgiska företaget DV Bus & Coach som har skrivit avtal med Irizar om försäljning och eftermarknadsservice för Irizars egen bussproduktion med DAF-motorer. DV Bus & Coach etablerades i januari i år. Företaget leds av Wim van Hool som under ett antal år har varit engagerad i företagsledningen hos den turkiska busstillverkaren Temsa.

DV Bus & Coach ska svara för försäljning och eftermarknad när det gäller Irizar integrerade bussar med DAF-motor i Sverige, Norge, Finland, Schweiz, Österrike, Tyskland, Nederländerna, Belgien och Luxemburg. Företaget har sin bas i Lier, Belgien.

De modeller som ingår i samarbetet är turistbussarna Irizar PB, Irizar i6 samt linje-/kombibussen Irizar i4.

DV Bus & Coach grundades i slutet av 2013 under ledning av Wim Van Hool och Elke De Belser och är verksamt från januari 2014.

Företaget representerar också Temsa i Beneluxländerna.

– Syftet är att sätta Irizxar på kartan i Beneluxländerna, Centraleuropa och Skandinavien, säger Wim Van Hool som är vd för DV Bus & Coach till bussmagasinet.se.

– Vi kommer nu aktivt att leta efter en idealisk partner i Sverige, både för försäljning och eftermarknad.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)