Upplands Lokaltrafik (UL), som har huvudansvaret för kollektivtrafiken i Uppsala län, funderar på att satsa på differentierade taxor. Det ska vara billigare att resa när det är gott om plats på bussen, och dyrare under rusningstid. Syftet är att försöka fördela resandet så att man kan kapa de värsta trafiktopparna som kräver många bussar under en kort tid på dagen.
– Det är ett problem är att folk vill åka samtidigt. Då behöver man väldigt många bussar just då. Om man kan jämna ut det så kan man med samma bussar få ut mer trafik, säger Johan Örjes (C) som är ordförande för kollektivtrafiknämnden i Uppsala läns landsting till Sveriges Radio P4 Uppland.
Nu ska man utreda om ULkan styra människors resande med en lågtrafiktaxa så att färre åker i rusningstrafik på morgnar och sen eftermiddag. Det innebär inte att det ska bli dyrare att åka under rusningstid, men däremot billigare än idag att åka exempelvis mitt på dagen och på kvällarna.
Inga beslut har ännu fatttats.
En förutsättning för lågtrafiktaxan är att UL på så sätt ska kunna dra ner på antalet bussar som används i rusningstrafiken.
– Ska det vara värt att genomföra då måste man se att vi inte behöver sätta in extrabussar, att vi kan minska lite i antalet bussar i högtrafik, så att vi kan betala det vi förlorar i mindre intäkter, säger Johan Örjes till SR Uppland.
Lämna ett svar