Den kinesiska fordonstillverkaren BYD, Build Your Dreams, har fått en beställning på mer än 600 helt elektriska batteribussar och 400 helelektriska taxibilar från staden Nanjing i Kina. Därmed får staden en av världens största flottor av icke spårbundna elfordon i kollektivtrafik. Nanjing är en av de pilotstäder som den kinesiska regeringen har utsett som deltagare i ett ambitilst program för bättre stadsluft. Bussarna är av BYD:s modell K9.
I höstas skrev Nanjing och BYD också ett avtal om att BYD skulle etablera en anläggning i staden för utveckling och produktion av elbussar och elbilar.
BYD har de senaste åren aggressivt försökt bryta sig in på marknader även i Västeuropa, Sydamerika och USA. I en rad europeiska städer, bland dem Köpenhammn, rullar bussar från BYD i provdrift. Amsterdams storflygplats Schipohl la i somras den första större europeiska ordern på BYD:s batteribussar. Ordern omfattade 35 bussar för persontransporter mellan terminalerna och flygplanen. De första bussarna är tänkta att levereras i sommar.
Den internationella kollektivtrafikunionens UITP förre generalsekreterare Hans Rat har också engagerats av BYD för marknadsföringen av företagets elbussar.
Långt ifrån allt går dock som smort när det gäller BYD:s internationella satsning.
I USA har BYD fått en order på bussar från Long Beach Transit och Los Angeles County MTA, båda i Kalifornien. BYD har också etablerat en egen fabrik i Kalifornien, men nu är bråket kring BYD:s verksamhet i full gång.
BYD hotar nämligen att stämma sin kund Long Beach Transit på en försvarlig bunt miljoner USA-dollar eftersom man tycker att kunden inte tillräckligt mycket har ställt sig på BYD:s sida i en konflikt mellan busstillverkaren och det federala kommunikationsdepartementet i Washington, DC.
Ursprungligen hade BYD fått ett löfte från Washington om ett stöd på 9,6 miljoner dollar (61 miljoner SEK) för sin satsning i Kalifornien. Men nu har Washington hållit inne med de pengarna eftersom man anser att BYD inte har levt upp till ett krav som var knutet till bidraget, nämligen att 60 procent av komponenterna i bussarna skulle ha USA som ursprungsland.
Men man bråkar också om annat: Long Beach Transit har således vägrat att godkänna några som helst leveranser av bussar som int är testade i USA. Istället ville BYD att man skulle acceptera leveranserna med utgångspunkt från en busstest som var gjord i Kina.
Long Beach Transit har beställt tio och Los Angeles County MTA upp till 25 bussar.
I den upphandling som BYD vann slog man ut den amerikanska elbusstillverkaren Proterra.
Lämna ett svar