Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Fortbildningskrav för erfarna bussförare rycker allt närmare

Sista dag för fortbildning av bussförare med "hävdvunnen rätt" rycker närmare. Foto: Volvo Bussar.

Sista dag för fortbildning av bussförare med ”hävdvunnen rätt” rycker närmare. Foto: Volvo Bussar.

Buss- eller lastbilsförare som inte har gått sin första fortbildning behöver göra detta inom kort. Annars riskerar de böter, varnar Transportstyrelsen. Senast den 10 september nästa år måste bussförare med så kallad ”hävdvunnen rätt”  ha gått igenom sin första fortbildning om de vill fortsätta att köra buss.

Kraven på fortbildning är internationella och gäller inom hela EES-området som förutom EU-länderna även omfattar Norge, Island och Lichtenstein. Transportstyrelsen, som är ansvarig svensk myndighet, kan inte bevilja några undantag från reglerna.

Bestämmelserna om att buss- och lastbilsförare måste ha yrkesförarkompetens och styrka detta med ett yrkeskompetensbevis. När bestämmelserna infördes blev de som redan hade tunga behörigheter undantagna från kravet på grundläggande utbildning. De ansågs ha ”hävdvunnen rätt” och fick fortsätta att köra utan yrkeskompetensbevis, men måste gå en fortbildning för att få ett kompetensbevis.

Nu rycker sista dagen för fortbildning raskt närmare, påpekar Transportstyrelsen.

De bussförare som har sådan hävdvunnen rätt måste genomföra sin första fortbildning innan den 10 september 2015. Efter det datumet krävs att alla förare som omfattas av krav på yrkeskompetensbevis har ett sådant och medför det under färd. Bryter man mot kravet riskerar man böter. Även de företag som anlitar förare som saknar yrkeskompetensbevis riskerar böter.

Den som inte idag är aktiv förare men har busskort och på nytt vill börja köra buss efter den 10 september 2015 måste gå igenom en fortbildning på minst 35 timmar för att få ett yrkeskompetensbevis och på nytt få köra buss.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)