Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Flexbuss tar över i Värnamo när kommunen spar på skolbarnen

Skolskjutsskylt1-300x246

Flexbuss växer i Värnamo.

Flexbuss, med bas i Nybro, har vunnit upphandlingen av skolskjutsarna i större delen av Värnamo kommun. Flexbuss vann upphandlingen för 16 av de 18 skolskjutsområdena i kommunen. De två återstående områdena ska även i fortsättningen köras av Finnvedens Transporter. Dessutom ska en del skolbarn hänvisas till Länstrafikens ordinarie linjebussar i stället för att åka skolskjuts.

Stefan Widerberg (C), ordförande i barn- och utbildningsnämnden i kommunen, säger till Värnamo Nyheter att kommunen räknar med att spara fem miljoner om året på nyordningen av skolskjutsarna. Två miljoner sparas genom att Flexbuss vann huvuddelen av upphandlingen, de övrig tre genom att elever som bor längs länstrafikens linjer får åka med den ordinarie linjetrafiken.

Dessutom spar kommunen ytterligare genom att bara en busstur går från skolorna på eftermiddagen. Det betyder att barn som har korta skoldagar fårvänta på skolans fritidshem innan de kan åka hem. Barn som bor i Värnamo tätort får inte heller rätt till skolskjuts från höstterminens start.

Stefan Widerberg (C), ordförande i barn- och utbildningsnämnden i kommunen, säger till Värnamo Nyheter att kommunen räknar med att spara fem miljoner om året på nyordningen av skolskjutsarna. Två miljoner sparas genom att Flexbuss vann huvuddelen av upphandlingen, de övrig tre genom att elever som bor längs länstrafikens linjer får åka med den ordinarie linjetrafiken.

Dessutom spar kommunen ytterligare genom att bara en busstur går från skolorna på eftermiddagen. Det betyder att barn som har korta skoldagar fårvänta på skolans fritidshem innan de kan åka hem. Barn som bor i Värnamo tätort får inte heller rätt till skolskjuts från höstterminens start.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)