Hoppet om en statlig finansiering av spårvägsprojektet i Lund är nu helt grusat. Under tisdagen hoppades kommunstyrelsens ordförande Mats Helmfrid (M) fortfarande att spårvägsprojektet kunde få statliga pengar ur en särskild pott i den nationella transportplanen genom att klassificeras som ”namngiven brist”. Men så blev det inte. Nu säger Helmfrid, som varit en av de ivrigaste spårvägsförespråkarna, till Sydsvenskan att han inte kan se att det finns någon väg framåt längre för spårvägsplanerna.
Han håller visserligen alltjämt dörren öppen för en OPS-lösning av finansieringen (OPS = offentlig-privat samverkan), men bedömer att en sådan lösning blir svår att åstadkomma. Därför siktar han på busslösningar.
– Men jag vill inte ha in monsterbussar, sådana som Malmö har, i staden. De funkar inte hos oss, säger han till Sydsvenskan.
Men, säger han, det kommer att leda till mer biltrafik än om spårvägen hade byggts.
– Har man en mindre attraktiv kollektivtrafiklösning så kommer ju biltrafiken att bli en större andel, säger Helmfrid till Sydsvenskan.
Lämna ett svar