
En Volvobuss med Marcopolokaross i Brasilien. I Latinamerika ökade Volvo Bussars leveranser med två procent. Foto:Volvo Bussar.
Volvo Bussar förbättrade sitt rörelseresultat för det första kvartalet avsevärt jämfört med samma period förra året. Trots att bussmarknaden är fortsatt svag redovisar Volvo Bussar ett rörelseresultat på 36 miljoner kronor för det första kvartalet 2014. Samma period förra året var rörelseresultatet – 88 miljoner.
Trots viss förbättring är den globala bussmarknaden totalt sett på en fortsatt låg nivå, konstaterar företaget i sin delårsrapport som presenterades på fredagsmorgonen.
I Nordamerika är trenden för turistbuss- och kollektivtrafikbussmarknaden stabil till något positiv, vilket är i linje med utvecklingen i ekonomin överlag. I Latinamerika karaktäriseras den brasilianska marknaden av osäkerhet.
De asiatiska marknaderna visar tillväxt, men på låga nivåer. I Europa steg totalmarknaden under de två första månaderna 2014, framför allt driven av en stark utveckling i Tyskland och Frankrike.
Volvo Bussars leveranser uppgick till 1 775 bussar under det första kvartalet 2014, jämfört med 1 825 bussar samma period 2013, vilket var en minskning med 3%.
Leveranserna i Sydamerika steg med 23% jämfört med samma period 2013.
Leveranserna i Europa minskade med 32%. Orderingången det första kvartalet uppgick till 1 374 bussar, vilket var 35% färre än samma period föregående år.
Nettoomsättningen det första kvartalet minskade med 3% till 3 367 miljoner kronor (3 482). Justerat för förändrade valutakurser minskade nettoomsättningen med 2%. Volvo Bussar gjorde ett rörelseresultat på 36 miljoner kronor jämfört med en förlust på 88 miljoner under det första kvartalet 2013.
Rörelsemarginalen uppgick till 1,1% (-2,5). Den förbättrade lönsamheten är framför allt ett resultat av förbättrade bruttomarginaler.
Lämna ett svar