Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Tallink Silja fällt för diskriminering av brasilianare

Inte för lättklätt men väl för stereotypt… Tallink Siljas brasilianrdiskriminerande affisch.

Inte för lättklätt men väl för stereotypt… Tallink Siljas brasilianrdiskriminerande affisch.

Färjerederiet Tallink Silja har fällts av Reklamombudsmannen för marknadsföringen av sina kryssningar med Brasilientema. Rederiet har använt sig av en bild av en lättklädd kvinna och dito man som har ackompanjerats av texten ”När vi klär upp oss så klär vi av oss”. Men det var inte den lätta klädseln i sig som fick reklamen fälld, skriver Dagens Media.

En affisch för kampanjen har varit uppsatt bland annat i Stockholms tunnelbana, men den har också förekommit som en banner på Facebook.

28 privatpersoner och några som kallar sig Sveriges Kvinnolobby anmälde reklamen till Reklamombudsmannen. Anmälarna ansåg att reklamen var sexistisk och diskriminerade brasilianare eftersom den anspelade på negativa stereotyper.

Nu har RO fällt reklamen. Men inte för sexism, utan för att den diskriminerar brasilianare.

”Opinionsnämnden konstaterar att kvinnan i och för sig är lättklädd och genom klädseln kan anses framställd som ett sexobjekt. Det är dock kläder som är vanliga i brasilianska karneval- och sambasammanhang och klädseln har därmed en koppling till den marknadsförda produkten, det vill säga kryssningar med brasilianskt tema,” heter det i beslutet från RO.

Tallink Silja har beklagat att reklamen har väckt anstöt och tog snabbt bort bilden från kampanjen.

Möjligen ska Visit Sweden ta lärdom av utslaget och se över sina kampanjer så att man inte visar bilder av hambodansande svenskar i knätofs i marknadsföringen av Sverige. Tyskland bör nog också vara försiktig med bilder av farbröder med lederhosen och hatt med rakborste.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)