Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Superbussar från Scania till Mexico City

Scania gör en inbrytning på den mexikanska stadsbussmarknaden genom en stororder från Mexico Citys nya BRT-system. Bild: Scania.

Scania gör en inbrytning på den mexikanska stadsbussmarknaden genom en stororder från Mexico Citys nya BRT-system. Bild: Scania.

Busstillverkaren Scania har fått en genombrottsorder på marknaden för stadsbussar i Mexiko. Scania ska leverera 62 bussar till Mexico Citys nya BRT-system och dessutom svara för verkstadstjänster för hela bussflottan, fordonsuppföljning liksom förarträning och uppföljning av denna.

Bussarna – med karosser från det brasilianska Neobus − kommer att trafikera den 21,3 kilometer långa nya linje 2, en av de längsta linjerna i systemet med 42 hållplatser. Den ska betjäna ungefär 211 000 resenärer om dagen och går genom landets befolkningsmässigt största kommun, Cuahutitlan Izcalli.

Ordern omfattar 52 ledbussar Scania K 360 6×2/2 Euro 5 och tio 15-meters Scania K 310 6×2*4 Euro 5.

Mexiko har ett ambitiöst program för att etablera bussystem som ska ersätta de många privata minibussar som idag står för merparten av kollektivtrafiken i städerna.

Scania är marknadsledande på långfärdsbussar i Mexiko med drygt hälften av totalmarknaden men har hittills inte varit lika aktivt på stadsbussmarknaden.

– Jag är glad över att vi utvidgar vår närvaro på marknaden genom att etablera oss i stadsbussegmentet. Vår modell att svara för underhåll och reparationer i kundverkstäder bidrar till framgången även i detta segment, säger Arnaud Dordilly, VD för Scania Mexico.

Hittills har Scania levererat cirka 3500 bussar till BRT-system på olika håll i världen.

Taggat som: , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

1 kommentar »

  1. Hej,

    Ska det inte vara 15-meters Scania K 310 6×2*4 Euro 5?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)