Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Engelska elbussar till Karlstad

Förenade Buss i Värmland har beställt tre batteridrivna Optare Solo för trafik i Karlstad. Till skillnad från bussarna ovan som går i trafik i Nottingham får Karlstadsbussarna vänsterstyrning och både fram- och mittdörr på höger sida. Foto: Optare.

Förenade Buss i Värmland har beställt tre batteridrivna Optare Solo för trafik i Karlstad. Till skillnad från bussarna ovan som går i trafik i Nottingham får Karlstadsbussarna vänsterstyrning och både fram- och mittdörr på höger sida. Foto: Optare.

Det blir den brittiska busstillverkaren Optare som får leverera de elbussar som ska sättas i trafik i Karlstad i höst. Förenade Buss i Värmland, som kör tätortstrafiken i Karlstad på uppdrag av Karlstadsbuss har nu bestämt sig för att beställa tre Optare Solo EV för trafiken på centrumlinjerna i Karlstad.

Cetnrumlinjerna är linjer av ”Mjuka Linjen”-karaktär.

Förenade Bus köper in tre elbussar, en för varje linje. Idag trafikeras de tre centrumlinjerna med stora, 13,7-meters boggiebussar, men i framtiden blir det mindre bussar eftersom resandet inte motiverar fullstora stadsbussar.

– Det blir också smidigare på de ofta trånga gator där de aktuella linjerna går, säger Göran Svensson på Förenade Buss till bussmagasinet.se.

De bussar som Förenade Buss har beställt är 9,2 meter långa, har lågentré och plats för 21 sittande passagerare. Dessutom finns rullstolsplats, barnvagnsplats och utrymme för ett par rollatorer.

Bussarna blir helt batteridrivna men utrustas med dieseldrivna Webastovärmare   för riktigt kalla dagar.

Göran Svensson räknar med att elbussarna ska kunna sättas i trafik i Karlstad under senhösten i år.

De bussar som ska rulla i Karlstad är de första elbussarna i Sverige från Optare, som här i landet representeras av BK Invest.

Den största flottan av Optare batteribussar i reguljär trafik, 45 bussar, finns i den engelska staden Nottingham.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2023 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)