Branschen måste hålla fast vid målet om ett fördubblat kollektivresande. Det skriver Charlotte Wäreborn Schultz, vd för det så kallade fördubblingsbolaget, X2AB i företagets nyhetsbrev. Hennes inlägg får ses som en reaktion på att det branschgemensamma arbetet i Partnerskap för en fördubblad kollektivtrafik har bytt namn till Partnerskap för en förbättrad kollektivtrafik.
– En bra plattform att ta sats i för att diskutera vad som krävs för att nå fördubblingsmålet är den ”Färdplan för kollektivtrafikens roll i en hållbar samhällsutveckling” som Svensk Kollektivtrafik och K2 har tagit fram tillsammans med ett stort antal branschexperter. Den handlar både om utvecklingsprojekt som kan genomföras i närtid men också om sådant som måste börja förberedas redan nu eftersom en del åtgärder tar längre tid att genomföra.
– Ett centralt budskap i Färdplanen är att hålla fast vid fördubblingsmålet. Det är viktigare för mig än tidpunkten för när målet ska vara uppnått. Vi behöver det målet som enande kraft i branschen även framöver. Och då gäller det att alla håller ihop och är tydliga med sina budskap, skriver Charlotte Wäreborn Schultz.
Enligt vad bussmagasinet.se erfar är det inte i nuläget aktuellt att döpa om fördubblingsbolaget till förbättringsbolaget.
Lämna ett svar