Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Om stockholmarna får välja: Nya busslinjer och företräde för bussarna

Stockholmarna vill ha nya busslinjer med direktbussar som har företrädesrätt i trafiken. Foto: Ulo Maasing.

Stockholmarna vill ha nya busslinjer med direktbussar som har företrädesrätt i trafiken. Foto: Ulo Maasing.

Nästan fyra av tio stockholmare vill lösa trafikproblemen på vägarna i Stockholms län med nya busslinjer. Dessutom ska bussarna ha företrädesrätt. Det visar en undersökning som opinionsmätningsföretaget Novus har gjord för Sveriges Radio P4 Radio Stockholm.

Drygt 500 personer i Stockholms län fick frågan vad de ansåg vara den bästa lösningen för att snabbt minska trafikproblemen på vägarna i Stockholms län.

39 procent svarade nya busslinjer med direktbussar som har företrädesrätt före annan trafik.

Andra alternativ var nya båtlinjer (9%). höjda trängselavgifter (8%), trängselavgifter på fler platser (5%), vet ej (8%).

16 % ansåg att det inte behövs några snabba lösningar eftersom den planerade trafikleden Förbifart Stockholm kommer att lösa problemen.

Taggat som: ,

1 kommentar »

  1. Det vore bra med en bilfärja från där Ekeröfärjan går idag. Nära Kungens Kurva. Fast det ska vara flera stora bilfärjor som går till såväl Alvikstrakten som till Karlberg och tillbaka. Sedan behövs anslutande billeder. Då kommer man direkt till nordväst-Stockholm utan att behöva passera centrala Sthlm och Essingeleden. Det borde ge kortare bilköer eller att vi blir av med bilköerna. det borde bli mycket billigare än Förbifart Stockholm. Flera mindre färjor mellan Söder, Norrmälarstrand, Östermalm, Lidingö och Nacka skulle minska trycket på trafiken på väg och i tunnelbanan, om SL-kortet gällde på färjorna. Man bör få ta med sig cyklar på färjorna. Det var några idéer. Trafik över vattnen i centrala Sthlm finns knappt alls idag.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)