Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ministern testade testversion av reseplanerare med köpfunktion

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd(M) kunde med lite möda och lite hjälp både kolla resmöjligheter mellan Arlanda och Fridhemsplan i Stockholm och köpa resa från Göteborg till Malmö. Foto: Ulo Maasing.

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd(M) kunde med lite möda och lite hjälp både kolla resmöjligheter mellan Arlanda och Fridhemsplan i Stockholm och köpa resa från Göteborg till Malmö. Foto: Ulo Maasing.

En första version av en nationell reseplanerare med köpfunktion presenterades idag av det så kallade fördubblingsbolaget, X2AB. Än så länge handlar det dock bara om en testversion som inte är tillgänglig för allmänheten. Testversionen testades av infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd(M) vid en presskonferens i Stockholm på torsdagen. Med viss möda.

Det fungerade nämligen inte helt problemfritt när infrastrukturministern skulle köpa en resa från Arlanda till Fridhemsplan i Stockholm eller från Göteborg till Malmö utan processen tog en stund. Däremot är den nya reseplaneraren konkurrensneutral, dvs den diskriminerar inte vissa företag genom att stänga dem ute som fallet är med exempelvis reseplaneraren hos Storstockholms Lokaltrafik, SL.

Efter en stund och med viss hjälp lyckades infrastrukturministern både konstatera att flygbussen var det snabbaste alternativet för resan till Fridhemsplan liksom att köpa en tågbiljett från Göteborg till Malmö.

I december är det tänkt att den nya reseplaneraren med köpfunktion ska vara klar att sättas i praktisk drift så att allmänheten kan använda den. I stort kommer den då att erbjuda samma möjligheter som finns redan idag genom Samtrafikens Resplusbiljetter.

Nicklas Lindersson från projektledningen för nya betalsystem, Charlotte Wäreborn–Schultz(M), vd för X2AB samt infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd(M) vid torsdagens presentation av en testversion av reseplanerare. Foto: Ulo Maasing.

Nicklas Lindersson från projektledningen för nya betalsystem, Charlotte Wäreborn–Schultz(M), vd för X2AB samt infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd(M) vid torsdagens presentation av en testversion av reseplanerare. Foto: Ulo Maasing.

Samtrafiken
Arbetet med reseplaneraren har pågått sedan 23013. När reseplaneraren väl lanseras på allvar mot slutet av året ska den göra det möjligt att på ett neutralt sätt planera och köpa hela sin resa. Det blir en webbaserad lösning som passar både telefon och dator med neutral sortering utifrån tid, pris, trafikslag och byten. Förutom att det blir enklare för sällanresenären att köpa enkelbiljetter, innebär reseplaneraren också att det blir enklare att resa över länsgränser med olika aktörer.

För några år sedan utvecklade Samtrafiken en reseplanerare med köpfunktion som dock i sista stund stoppades av SJ som ansåg sig missgynnat eftersom den statliga järnvägsjätten bedömde att planeraren inte var neutral och tillräckligt heltäckande. Nu är dock SJ med i arbetet och man är också en av delägarna i X2AB.

– Vi har återanvänt mycket av Samtrafikens reseplanerare och kompletterat denna, förklarade konsulten Nicklas Lindersson som ingår i projektledningen för X2AB-projektet Gemensamma biljett- och betallösningar.

I projektet, som hittills har kostat 2,5 – 3 miljoner kronor, samverkar ett 30-tal aktörer i branschen, främst regionala kollektivtrafikmyndigheter men också en del trafikföretag och andra aktörer.

– Den stora utmaningen är inte att lösa olika tekniska problem utan att komma överens inom branschen om vad som är viktigt och att dra åt samma håll, sa X2AB:s vd Charlotte Wäreborn Schultz på pressträffen.

Åtta mål
Hon målade upp åtta gemensamma målbilder som aktörerna har enats kring när det gäller utvecklingsarbetet. Till en början är det sällanresenärerna man siktar in sig på, inte de frekventa kunderna.

Det första målet, en testversion av reseplaneraren, har man nått nu och det andra målet, praktisk drift, ska nås i december. I juni nästa år ska det sedan vara möjligt för kollektivtrafikens aktörer att sälja varandras biljetter. Detta innebär att resenären kommer att kunna köpa andra biljetter än exempelvis SLs, Skånetrafikens och Västtrafiks egna i deras respektive appar.

Sedan ska utvecklingsarbetet ske steg för steg och en komplett lösning vara klar att sjösättas i juni 2018.

– Vi har inte upphandlat tjänsterna kring utvecklingsarbetet eftersom det bedrivs som just ett utvecklingsprojekt. Då behövs ingen upphandling, förklarade Charlotte Wäreborn – Schultz.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)