Under maj uppmättes den högsta kundnöjdheten för kollektivtrafiken i Storstockholm sedan mätningarna startade. 79 procent av resenärerna med SL-trafiken var nöjda under månaden. Men samtidigt som resenärerna i SL-trafiken blir nöjdare blir de inte fler, trots att Storstockholm växer så det knakar. I praktiken tappar kollektivtrafiken marknadsandelar.
För busstrafiken ökade nöjdheten från 72 till 76 procent jämfört med månaden innan, för tunnelbanan från 77 till 81 och för lokalbanorna från 85 till 88 procent. Nöjdheten med pendeltågen minskade från 76 till 75 procent.
Trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm(M) passar i ett pressmeddelande på att använda siffrorna som ett inlägg i valrörelsen.
– Kollektivtrafikens utbyggnad blir en valfråga i september eftersom oppositionen lovar runt men håller tunt när det väl kommer till kritan. Mot det står vår överenskommelse om nio nya tunnelbanestationer, säger Christer G Wennerholm, dock utan att beröra att svängningarna i hans egna ställningstaganden om kollektivtrafiken går snabbt.
Det har i dagarna gått exakt tre år sedan Wennerholm i en intervju i Svenska Dagbladet deklarerade att tunnelbanan var färdigutbyggd och att Stockholm skulle bli en spårvagnsstad.
– Men en dag, när jag går med rollator, så skulle jag inte bli förvånad om någon med mitt uppdrag rentav fattar beslut om att bygga nya tunnelbanor sa Wennerholm då, samtidigt som han avfärdade en kalkyl från KTH om att tunnelbanan skulle vara samhällsekonomiskt lönsam.
– Det tror jag inte, sa Wennerholm, utan att ha tagit del av forskarnas kalkyler.
Trots att resenärerna blir nöjdare blir de inte fler. Ändå växer Storstockholm så att det knakar. ”Stockholm växer med två fullsatta SL-bussar om dagen”, är ett mantra som Wennerholm brukar upprepa. Men de nya Stockholmarna tar inte bussen, inte heller kollektivtrafiken i övrigt.
Inom kollektivtrafiken på land var nämligen antalet påstigande oförändrat i år jämfört med förra året, enligt SL:s tertialrapport som omfattar årets första fyra månader.
Lämna ett svar