Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Norska bussbolag härskna på NSB för tågersättning

Omöjlig att ersätta på avstånd längre än 150 kilometer? Och i synnerhet med svenska bussar? Foto: Ulo Maasing.

Omöjlig att ersätta på avstånd längre än 150 kilometer? Och i synnerhet med svenska bussar? Foto: Ulo Maasing.

Relationerna mellan norska bussföretag och de norska statsbanorna, NSB, har svalnat rejält den senaste tiden. Anledningen är att bussföretagen är starkt kritiska till hur NSB hanterar frågan om ersättningsbussar när tågtrafiken står stilla. Först deklarerade NSB att människor inte accepterar att åka buss längre än högst 150 kilometer. Sedan har de norska bussföretagen blivit uppretade över att NSB tar in svenska bussbolag för att köra ersättningstrafik.

På Dovrebanan vägrade NSB tidigare i sommar att sätta in ersättningsbussar. Anledningen, sa järnvägsföretaget, var att kunderna är missnöjda med att åka buss längre än 150 kilometer. Uppenbarligen glömde man att NSB äger Nettbuss och Nettbuss Express som kör en lång rad expressbusslinjer som är längre än så. Och gör så med betydligt nöjdare kunder än tåget.

Det fick den norska branschorganisationen NHO Transport att presentera siffror från den norska kundbarometerns mätningar där NSB hamnade på elfte plats med 69 procents kundnöjdhet. Nettbuzs kom således på 7:e plats med 72 procents kundnöjdhet, TIMEkspressen kom trea med 74,9 procents kundnöjdhet och Nor-Way Bussekspress tvåa med 76,6 procents kundnöjdhet.

Nu har striden mellan bussföretag och NSB trappats upp, enligt den norska facktidningen Bussmagasinet.no. Enligt tidningen byter NSB mot sina egna avtal och troligen även mot norsk lag genom att hyra in utländska bussar för att köra vanlig linjetrafik, dvs buss istället för tåg.

Bristen på norska bussar har nämligen satt NSB i knipa.

Elfelen ppå Dovrebanan, som väntas pågå till tisdag, har gjort det svårt för NSB att få tag i norska bussar, skriver Bussmagasinet.no.

Åge-Christoffer Lundeby, kommunikationschef på NSB persontåg, säger till den norska tidningen att man har kontaktat Björks Buss i Sverige som har sänt över en lista på leverantörer som företaget anlitar. NSB har därefter fått erbjudnaden från flera svenska bussföretag. NSB uppger ocks att de svenska bussarna är dyrare än de norska.

Det här är ett agerande i strid med NSB:s trafikavtal där man förbinder sig att inte hyra in utländska bussar för ersättningstrafik, skriver den norska tidningen.

Norsk Turbileierforbund har nu anmält NSB för otillåten kabotagetrafik och otillåtet användande av utländska bussar i ordinarie linjetrafik.

Taggat som: , , , ,

1 kommentar »

  1. ”Bristen på norska bussar har satt NSB i knipa.” Förra året läste jag varningar i norsk media om hur den allt större cabotagetrafiken med bussar från kontinenten slog undan fötterna för de norska bolagen så att de fick avyttra bussar. Jag undrar vem bussbolagen egentligen är irriterade på. Är det NSB:s hantering av tågersättning som är problemet, eller är det myndigheternas brist på handlingskraft för att stävja cabotaget. ”Se nu vad som händer för att ni inte tog tag i cabotaget i tid”.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2023 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)