Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Privatfinansierad busslinje läggs ner – för få åkte

Snart går sista bussen på 89:an i Göteborg.

Snart går sista bussen på 89:an i Göteborg.

En ovanlig lösning med en busslinje på privat initiativ i Göteborg läggs ner redan efter nio månader. Det är busslinje 89 genom Högsbo och Sisjön i Göteborg som startade i oktober i fjol men som kör sin sista tur redan nu på fredag, den 13 juni. Alldeles för få har åkt med linjen.

Det var den 14 oktober i fjol som den unika linjen startade som resultatet av ett samarbetsprojekt mellan Trafikkontoret i Göteborgs stad, Västtrafik och Högsbo Sisjö Företagarförening.

Fastighetsägarna gick samman via företagarföreningen och gjorde ett tillköp av busslinjen som har ingått i Västtrafiks ordinarie utbud. Man ville ha bättre kollektivtrafik för att göra området mer tillgängligt, för såväl besökare som för anställda i området. Målsättningen var att resandet skulle bli högt nog för att Västtrafik skulle permanenta linjen.

– Ställ bilen hemma, för allas skull. Miljön blir bättre, fler kan få jobb och resorna blir snabbare och tryggare, inte minst sent på kvällarna då många unga som arbetar inom handeln ska ta sig hem, sa Per Axel Andrén, kanslichef på Högsbo Sisjö företagarförening i samband med premiären.

Få hörsammade honom, vilket gör att den unika satsningen nu går i graven.

– Resandet har varit för litet med sex-sju resenärer i snitt per tur. Dessutom har de flesta av de få resenärerna tidigare åkt med oss på andra linjer i området. Tillskottet av nya resenärer är försumbart, säger Andreas Almquist, utvecklingschef på Västtrafik, till Göteborgs-Posten.

I det läget anser Västtrafik att man inte kan ta över trafiken på 89:an.

Fastighetsägarna i Högsbo och Sisjön har satsat drygt en miljon kronor på busstrafiken.

Share Dela

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)