Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Vänsterpartiet vill ha tillbaka trådbussarna

Trådbussar vid Gullmarsplan i Stockholm 1964, det sista året som trådbussarna rullade i Stockholm. Dags att återinföra dem, anser Väsnterpartiet. Foto: Håkan Trapp/Spårvägsmuseet.

Trådbussar vid Gullmarsplan i Stockholm 1964, det sista året som trådbussarna rullade i Stockholm. Dags att återinföra dem, anser Väsnterpartiet. Foto: Håkan Trapp/Spårvägsmuseet.

Vänsterpartiet i Stockholm vill att trådbussar ska återinföras i Storstockholm. Den sista trådbusslinjen i huvudstaden försvann 1964, men nu föreslår en rapport som partiet har beställt att trådbussarna återinförs. Det skulle, anser partiet, lösa stora delar av bostads-, trafik- och miljöproblem i Stockholmsområdet.

Kostnaderna skulle, menar man, bli en bråkdel av vad det kostar att anlägga spårväg och dessutom skulle det gå mycket snabbare att etablera trådbussar. Samtidigt skulle man nå kapacitet och miljövinster som är överlägsna dagens busstrafik.

I vänsterpartiets rapport föreslås två linjer, Nackalinjen (Orminge – Nacka Forum – Globen) och Linje Syd (Flemingsberg – Kungens Kurva – Älvsjö – Globen). Nackalinjen är kostnadsberäknad till cirka 250 miljoner kronor och Linje Syd till 530 miljoner, eller sju procent av vad den kortare Spårväg Syd är beräknad till.

I förslaget vill inte partiet att bussarna ska köras enbart trådbundet utan också ha batterier. Med batteri ska bussarna kunna växla mellan fri och uppkopplad linjetrafik och köras upp till 17 km utan kontakt med ledningen.

Partiet föreslår inte heller att bussarna ska gå på egna vägar à la BRT utan att de kan ”köras på befintliga vägar vilket minskar investeringskostnaderna jämfört med spårvagn”.

I rapporten diskuteras däremot inte den snabba utvecklingen av icke trådbundna elbussar som laddhybrider, induktivt laddade busser med flera.

Share Dela

Taggat som: , ,

1 kommentar »

  1. Trådbussar låter lite passé även om eldrift är att föredra så finns nya tekniker för detta!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)