Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ny generation Urbino stadsbussar från Solaris

Solaris är hemlighetsfulla när det gäller den nya generationen Urbino stadsbussar som man lanserar senare i år. Endast detaljbilder har släppts. Foto: Solaris.

Solaris är hemlighetsfulla när det gäller den nya generationen Urbino stadsbussar som man lanserar senare i år. Endast detaljbilder har släppts. Foto: Solaris.

Den polska busstillverkaren Solaris lanserar i höst en ny generation av sin storsäljande stadsbuss Urbino. Premiären blir på den stora IAA-mässan i Hannover den 24 september. Då kommer Solaris att visa nya Urbino, både i vanlig tolvmetersversion och som 18-meters ledbuss.

Samtidigt kommer företaget att börja ta emot order på bussen, även om man redan har fått några förhandsbeställningar, bland annat från ett tyskt bussföretag. Produktionen är planerad att inledas i början av nästa år.

Hittills har Solaris varit mycket hemlighetsfull när det gäller utseendet på nya Urbino och endast släppt några detaljbilder. Företaget uppger dock att nya Urbino får en helt ny design och att bussen blir lättare, samtidigt som den blir mer robust. Man kommer dock att behålla den karakteristiska frontrutan som är nerdragen på höger sida.

Bland nyheterna i övrigt finns en bättre viktfördelning mellan axlarna, en större, podesterfri golvyta inne i bussen samt bredare och högre dörrar för att underlätta passagerarströmmarna vid på- och avstigning.

Även förarplatsen har gjorts om och ska enligt tillverkaren vara mer ergonomiskt utformad med en högre placerad förarstol än på dagens Urbino. Fjädringen är förbättrad och elektronisk stabilisering kan fås som tillval.

Till utseendet kommer bussen enligt Solaris att bli ”mer futuristisk”.

Solaris aviserar redan nu att nya Urbino också kommer att visas på Persontrafikmässan i Stockholm i höst.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)