Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Elektrisk premiär i Härnösand och Sollefteå

Härnösand är först i Sverige med en modern elbuss i vanlig kollektivtrafik.

Härnösand är först i Sverige med en modern elbuss i vanlig kollektivtrafik. Bussen är en Iveco Daily Electric med Rosero påbyggnad.

Nu får Sverige sina första moderna, helt elektriska bussar i vanlig kollektivtrafik. På tisdagen visade bussföretaget Byberg & Nordin den första av de elbussar som ska sättas in i kollektivtrafiken i Härnösand.

Den första elbussen ska trafikera centrumlinjen i Härnösand och en vecka senare får stadstrafiken i Sollefteå en elbuss. I båda fallen handlar det om medelstora bussar,Iveco Rosero Electric. Båda är karosserade av Rosero på Iveco Daily Electric.

Lite senare i höst kommer Byberg & Nordin att sätta in en fullstor elbuss, VDL Citea Electric i stadstrafiken i Härnösand.

Snart får även Sollefteå sin första elbuss i stadstrafik. Operatören Byberg & Nordin räknar med att tre av fyra bussar i Härnösand nästa sommar kommer att vara elektriska.

Snart får även Sollefteå sin första elbuss i stadstrafik. Operatören Byberg & Nordin räknar med att tre av fyra bussar i Härnösand nästa sommar kommer att vara elektriska.

– Nästa sommar hoppas vi att tre av fyra bussar i Härnösand ska gå på el, säger Tomas Byberg, vd för Byberg & Nordin.

– Politikerna i Härnösand har varit tydliga och modiga i sin upphandling och det känns rätt att ha premiärturen här.

Tomas Byberg uppger för bussmagasinet.se att den aktuella bussen har visat sig klara 7 – 8 timmars körning i stadstrafik på en batteriladdning.

Svensk återförsäljare för Rosero är VDL Bus Sverige.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)