Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Brakförlust för Förenade Buss i Värmland – ”något är fel i bokslutet”

Förenade Buss i Värmland tog i fjol genom att dotterbolag över busstrafiken i Karlstad – och gick med brakförlust enligt årsredovisningen. Nu hävdar företagets ledning att årsredovisningen är felaktig, trots att man själv godkänt den. Foto: Karlstadsbuss.

Förenade Buss i Värmland tog i fjol genom att dotterbolag över busstrafiken i Karlstad – och gick med brakförlust enligt årsredovisningen. Nu hävdar företagets ledning att årsredovisningen är felaktig, trots att man själv godkänt den. Foto: Karlstadsbuss.

Förenade Buss i Värmland, som kör stadsbussarna i Karlstad redovisar en brakförlust för förra året. Det är stadstrafiken i Karlstad, som företaget tog över från Nobina i fjol, som gör att företaget visar illröda siffror. Men till Sveriges Radio Värmland säger styrelseordföranden Kjell Björk att ”det är någonting i bokslutet som inte stämmer och det jobbar vi med att säkerställa”.

Stadstrafiken i Karlstad körs av Förenade Buss i Värmlands dotterbolag Förenade Buss i Karlstad. I koncernens årsredovisning slås det fast att ”Koncernens resultat för året är negativt med 13 034 000 kronor, då dotterbolaget Förenade Buss i Karlstad som på uppdrag av Förenade Buss i Värmland kör stadstrafiken, överskridit budgeterade kostnader för genomförandet”.

Av årsredovisningen framgår också att Förenade Buss i Karlstad den 31 december upprättade en kontrollbalansräkning eftersom bolagets egna kapital då understeg hälften av det registrerade aktiekapitalet.

Kjell Björk säger till SR Karlstad att inget pekar mot att något brott skulle ligga bakom brakförlusten.

– Det kan vara något bokföringsfel, säger Kjell Björk till SR Karlstad.

Även Förenade Buss´ vd Bengt Åström anser enligt SR Värmland att det ekonomiska underlaget till årsredovisning är felaktigt och uppger för SR Värmland att man nu arbetar med att hitta felet och även har bytt ut sin ekonomiska personal.

Den årsredovisning som såväl Björk som Åström nu hävdar är felaktig godkändes och undertecknades dock av dem båda i juni i år. Uppenbarligen ansåg man den då inte vara felaktig.

Samtidigt som Förenade Buss´ revisor Tomas Karlsson från Ernst & Young föreslår att såväl styrelse som verkställande direktör ska beviljas ansvarsfrihet skriver han i sin revisionsberättelse:

”Jag har till bolagets styrelse påtalat förekomsten av väsentliga brister i den interna kontrollen vad gäller löpande avstämningar av väsentliga konton. Styrelsen har därmed inte fullgjort sina skyldighetger enligt aktiebolagslagen.

Vid ett antal tillfällen under räkenskapsåret har mervärdesskatt inte betalats i rätt tid.”

Kjell Björk säger dock till SR Värmland att busstrafiken i Karlstad inte är hotad:

– Vi har ekonomi så vi klarar att driva busstrafiken. Karlstadsborna ska inte vara oroliga. Om det här minuset är riktigt så skulle vi inte ha förmågan att betala våra räkningar och det har vi gjort, vi har betalt löner till personalen. Det är någonting i bokslutet som inte stämmer, säger Kjell Björk.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)