Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussföretagen jagar förare på mässor

Bussbranschen behöver fler som vill sätta sig bakom bussratten. Foto: Volvo.

Bussbranschen behöver fler som vill sätta sig bakom bussratten. Foto: Volvo.

Sveriges Bussföretag ska nu ge sig ut på olika mässor för att locka fler till bussföraryrket. Behovet av bussförare är skriande. Branschen uppskattar behovet till 3000 nya förare om året. Hittills har också antalet ungdomar som söker sig till den gymnasiala bussförarutbildningen lågt.

Idag utbildas 1000 förare från Arbetsförmedlingen och cirka 400 platser är vikta via Komvux.

Sedan tre år tillbaka finns det också möjligheter att utbilda sig till bussförare på gymnasiet, men idag är antalet elever som läser till bussförare låg och få skolor erbjuder utbildningen trots de goda möjligheterna att få jobb.

För att locka fler ungdomar till yrkesutbildningen går nu Sveriges Bussföretag aktivt ut och sprider information om branschens behov via gymnasiemässor och yrkesmässor runt om i landet.

– Bussföraryrket är ett framtidsyrke. De som går klart utbildningen har goda anställningsmöjligheter på flera håll i landet. För få vet om att det går att utbilda sig till förare redan i gymnasiet. Idag när vi har hög arbetslöshet vill vi, genom att delta i dessa mässor, uppmärksamma möjligheterna till utbildning och anställning. säger Maria Sjölin branschutvecklare inom utbildning och arbetsmarknad.

Sveriges Bussföretag kommer till att börja med att vara på olika mässor runt omkring i landet, däribland Leksand (Yrkesmässan 23 september), Göteborg (Gymnasiemässan 7 – 9 oktober) och Malmö (TODO-mässan 6 – 8 november).

Share Dela

Taggat som: , , ,

6 kommentarer »

  1. Branschens bekymmersrynka ter sig aningen konstgjord. På mässorna lockar man, i verkligheten ebjuder man erfarna förare provanställning när de skall köra sina gamla linjer iförda ny uniform; timanställning utan schema för de nybakade. Tror man sedan att unga människor kan göra entré i vuxenlivet med en osäker eller i vart fall variernde månadsinkomst? Och lockar bussföraryrket med skiftgång och helgarbete som knappast medger umgänge med jämnåriga i någon större utsträckning? Det räcker inte med mässmontrar och bjudkarameller längre. Uppnbarligen behöver branschen tänka om och tänka nytt.

  2. Eller läsa Kommunalarbetaren när det gäller Nobina i Sundsvall. Och deras brist på god personalvård samtidigt som personalen mår dåligt enligt artikel i Dagbladet.se. Flera söker sig därifrån. Så om företagen vill få fler att söka sig till yrket så kan ni börja med att ta vara på den personal ni har idag..

  3. Var finns jobben? Roade mig med att titta i Platsbanken. Hittade 25 jobb i hela Sverige.

    • Företagen brukar inte annonsera om att dom söker folk. Utan du letar upp dom eller pratar med någon förare och kollar av läget först. Annats kan dom större lägga ut detta på deras hemsida.

  4. Krisen uppstår när det är dags för semester. Och sen när när någon går i pension så finns det redan ett antal som enligt las står på tur. Kan vara en anledning att det inte finns i platsbanken. Men hur många har de senaste tio åren fått d behörighet via arbetsförmedlingen, och hur många är kvar i yrket. Jag tror att det inte finns en brist av förare. En del har fått slut för att man helt enkelt inte passat som bussförare. Men ganska många har slutat pga arbetsvillkoren. En evighet att bli fullbetald 8 år som fastanställd , urusla ob ersättningar inget extra för natt arbete. Som timanställd en känsla av att alltid vara standby.

  5. En annons i platsbanken kan ge flera hundra ansökningar , därför finns dom oftast inte där utan du får kontakta företaget direkt

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)