Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nu blir Sollefteå elektriskt

Nu har även Sollefteå en elbuss i trafik. Foto: Byberg & Nordin.

Nu har även Sollefteå en Iveco Rosero Electric elbuss i trafik. Foto: Byberg & Nordin.

Nu är det dags för elbusspremiär även i Sollefteå. Liksom i Härnösand är det bussföretaget Byberg&Nordin som introducerar batteribuss i stadstrafiken, närmare bestämt på en av de två stadsbusslinjerna i Sollefteå.

Från och med måndag kommer bussen att smyga fram på stadens gator.

Liksom den första elbussen i Härnösand är elbussen i Sollefteå en medelstpr buss, Iveco Rosero Electric, alltså karosserad av Rosero på Iveco Daily Electric.

Byberg & Nordins vd Tomas Byberg uppger för bussmagasinet.se att den aktuella bussen klarar 7 – 8 timmars körning i stadstrafik på en batteriladdning.

– Elbussar är framtiden. De kostar tre gånger så mycket. Men driftkostnaden är bara sex kronor per mil jämfört med 36 kronor per mil, säger Peder Tarberg, affärschef på Byberg & Nordin till Örnsköldsviks Allehanda.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)