Scania inleder ett omfattande samarbete med MAN avseende växellådor för tunga kommersiella fordon. MAN ska successivt införa Scanias nuvarande växellådsprogram från och med 2016 och bolagen kommer att samarbeta kring framtida generationer av växellådor.
Samarbetet ska enligt Scania ge möjligheter att snabbare leverera bättre produkter till kunderna samt ett mer effektivt nyttjande av produktionsenheter och forsknings- och utvecklingsresurser.
Samarbetet avser Scanias nuvarande växellådsprogram och utvecklingen av framtida generationer. Scanias växellådor kommer successivt att införas i MAN:s produkter från och med 2016. MAN kommer att integrera växellådorna i sin drivlina och i sin elektronikplattform.
– Detta är en milstolpe i samarbetet med MAN. Genom att använda gemensamma komponenter som inte är så kritiska för vårt varumärkes identitet kommer vi att stärka vårt kunderbjudande och samtidigt uppnå betydande skalfördelar på längre sikt, säger Scanias VD Martin Lundstedt.
Även om vissa komponenter i drivlinan blir gemensamma, så är det den strategiska programvaran, som styr växellådan och dess samverkan med övriga komponenter som är mest avgörande för fordonsegenskaperna. Därför utvecklar varje varumärke bland annat sin egen strategiska programvara, skriver Scania i ett pressmeddelande
– För våra kunder är fordonets tillgänglighet och bränsleekonomi det centrala. Vi kommer fortsatt att utveckla varumärkesunika lösningar som bidrar till att förbättra dessa egenskaper, betonar Martin Lundstedt.
Enligt Scania innebär samarbetet betydande synergieffekter genom bland annat högre produktions- och inköpsvolymer och större utvecklingsresurser.
– Scania kommer att kunna leverera nya och förbättrade produkter snabbare till våra kunder, avslutar Martin Lundstedt.
En sak som verkar vara för svår eller för simpel är bussdörrar som öppnar när dom ska och stängs när dom ska. Ingen konstruktör verkar klara av den uppgiften.