Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Tyskt expressbusskrig börjar skörda offer

Första större offret för expressbusskriget i Tyskland är city2city som ägs av brittiska transportjätten National Express. Foto: city2city.

Första större offret för expressbusskriget i Tyskland är city2city som ägs av brittiska transportjätten National Express. Foto: city2city.

Sedan den tyska marknaden för långväga busstrafik öppnades för snart två år sedan har expressbussresandet i landet formligen exploderat. Samtidigt har en rad stora och små aktörer gett sig in i kampen om resenärerna, men den hårda konkurrensen gör nu att den första större aktören kastar in handduken.

Det är expressbussföretaget city2city som den 13 oktober lägger ner verksamheten med hänvisning till ”de krävande marknadsförhållandena”.

city2city startade sin expressbusstrafik på ett flertal linjer i Tyskland i april förra året. och har ekonomiskt mycket starka ägare, den brittiska bussjätten National Express.

Hittills har de tyska expressbussföretagen glatt talat om en positiv utveckling, stark efterfrågan och ökade satsningar, men få har redovisat hur det egentligen går för dem. Så har även city2city gjort. I juni talade företaget i pressmeddelanden glatt om stark biljettförsäljning inför sommaren och försäljningsrekord.

Även om uppgifterna om hur lönsamheten är i den tyska expressbusstrafiken i stort lyser med sin frånvaro är det klart att marknaden finns. Under perioden januari –  augusti i år reste 14,5 miljoner passagerare med de tyska expressbussarna och slutsiffran för året väntas bli 21 miljoner. I fjol, det första året med öppen marknad, var antalet expressbussresenärer i Tyskland 8,3 miljoner.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)