Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Optares elbussar drar till Indien

Optare Solo elbuss. Inom kort får Karlstad de första i Sverige. Nu ska Optares ägare lansera bussarna på bred front även i Indien. Foto: Optare.

Optare Solo elbuss. Inom kort får Karlstad de första i Sverige. Nu ska Optares ägare lansera bussarna på bred front även i Indien. Foto: Optare.

Den brittiska busstillverkaren Optares elbussar kommer nästa år att även börja tillverkas i Indien för den gigantiska indiska bussmarknaden och andra länder i Asien. Det har Optares ägare, den indiska industrijätten Ashok Leyland beslutat. Beslutet innebär inte att produktionen flyttas från Leeds i England till Indien, utan att Optares elbussar även ska tillverkas vid två av Ashok Leylands fabriker i Indien. Det är modellerna Solo och Versa som ska tillverkas vid fabrikerna i Alwar och Tiruchi.

Enligt vad Ahok Leylands koncernchef Vinod K Dasari uppger för indiska medier överväger man också produktion av Optares elbussar i västra Asien.

Ashok Leylands tillkännagivande gjordes i samband med att Vince Cable, brittisk parlamentsledamot och minister för affärer och innovationer, nyligen besökte Ashok Leyland.

– Elfordon kommer att spela en allt större roll för att minska den globala uppvärmningen, förklarade Vince Cable vid besöket.

I Sverige är Karlstadsbuss och Förenade Buss i Värmland först med att sätta in batteribussar från Optare i reguljär trafik. På mässan Persontrafik på Stockholmsmässan i Älvsjö i veckan kommer Optares svenska återförsäljare BK Invest att visa elbussar från Optare.

Elektrifieringen av kollektivtrafiken tas också upp i ett av seminarierna på Persontrafik, tisdag klockan 14 – 15 i lokal T3. I seminariet deltar Ulf Gustafsson, Volvo Bussar AB, Peter Östman, Bombardier i Sverige AB, Fredrik Forsell, Umeå kommunföretag AB och Magnus Henke, Energimyndigheten/ElectriCIty.

Seminariet handlar om elektrifieringen av kollektivtrafiken, dvs buss- och taxiverksamheten. Det pågår nu stora satsningar inom fordonsindustrin med elektrifiering. Det handlar om batteriteknik, laddhybrider och induktions teknik.

Taggat som: , , , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Persontrafik

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)