Scania hade på tisdagen världspremiär på sin nya Scania Exqui.City, en buss som är tänkt att kunna anävndas både som vanlig stadsbuss och i städer som planerar en lätt version av BRT, alltså superbuss. Premiären skedde på mässan Persontrafik i Stockholm. Bussen är resultatet av ett utvidgat samarbete mellan Scania och den belgiska busstillverkaren Van Hool. De båda företagen har en historik av mångårigt samarbete, men det har tidigare i princip endast gällt turistbussar. Nu utvidgas samarbetet till stadsbussar.
Scania Exqui.City skiljer sig på flera sätt från Van Hools version av bussen som i Sverige går i trafik i Malmö på den linje som kallas MalmöExpressen. Det gäller både teknik och utseende.
Där Van Hools Exqui.City har i princip samma utseende i front och akter, har Scanias version av bussen en markerad akter, men med runda, vänliga former.
I övrigt har man behållit Van Hools design som syftar till att kombinera spårvägens image och effektivitet med flexibiliteten och kostnadsnivån hos ett bussystem.
– Ett bussystem är mer än själva bussen. Det handlar om framkomlighet, hållplatsernas utformning smidiga betalsystem och så vidare. För att det ska bli bra måste allt finnas på plats, betonade Scanias försäljningschef för bussar, Rutger Hörndahl när täckelset föll från premiärbussen.
– Exqui.City passar ett stort antal svenska städer där man idag överväger att satsa på mer högklassiga busstrafiklösningar.
Den Exqui.City som Scania presenterade på tisdagen är en buss som är 18,7 meter lång, men som med sina fyra dubbeldörrar är byggd för en mycket snabb på- och avstigning och därmed korta hållplatsuppehåll.
Bussen har genomgående låggolv och en Euro 6 gasmotor på 320 hästkrafter och med ZF:s sexväxlade automatlåda Ecolife med integrerad retarder.
Van Hools version av Exqui.City kan fås med en rad olika drivlinor, men inte för dieseldrift. Däremot finns en rad övriga alternativ, från gas och olika typer av hybrider till till helt elektrisk drift, antingen som batteribuss eller som trådbuss.
Scanias Exqui.City, däremot, lanseras enbart som en gasbuss.
– Det är inte uteslutet att det kommer andra versioner, men i nuläget koncentrerar vi oss på gas, och då i första hand biogas, som drivmedel, slog Rutger Hörndahl fast.
Motorn i Scania Exqui.City är Scanias egen Euro 6–gasmotor, likaså drivlina och chassimoduler.
– I grunden handlar det om standardkomponenter från oss, förklarade Rutger Hörndahl.
Scania hade på Persontrafik också svensk premiär för sin hybridbuss Scania Citywide LE hybrid. Bussen, en biodieselhybrid, premiärvisades nyligen på IAA-mässan i Hannover och mötte nu för första gången en svensk publik.
Bussen är en parallellhybrid i likhet med exempelvis MAN:s hybridbussar som rullar i Stockholm och Uppsala. Volvo, däremot, har satsat på seriella hybrider.
Utanför själva mässhallen presenterade Scania också en buss som har haft en del framgångar i Norge men som hittills inte gjort så mycket väsen av sig här, Scania Higer A30.
Det är en buss som är tänkt för såväl linjetrafik som för enklare beställningstrafik.
Citat ur texten ovan: ”Bussen är en parallellhybrid i likhet med exempelvis MAN:s hybridbussar som rullar i Stockholm och Uppsala. Volvo, däremot, har satsat på seriella hybrider.”
Nja, det är snarare tvärt om:
Volvo 7900 Hybrid är en parallellhybrid och MAN Lion’s City Hybrid är en seriehybrid.
About the differences between the standard Van Hool Exqui.city and the Scania Van Hool version: this is completely limited to the mechanical components. Contrary to what the article states, the looks of this vehicle are identical to those of Van Hool’s standard version. The reason the buses running in Malmö look the same at the front and the back is because this is the double articulated 24m-version. The 18m-version, which is already in use in Parma, Italy and Geneva, Switzerland has the same rear design as the Scania Van Hool bus.