Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussresearrangörer kräver ändrade miljözonsregler

Föreningen Sveriges Bussresearrangörer vill att regeringen ändrar miljözonsreglerna. Foto: Ulo Maasing.

Föreningen Sveriges Bussresearrangörer vill att regeringen ändrar miljözonsreglerna. Foto: Ulo Maasing.

Föreningen Sveriges Bussresearrangörer (SB) vill att regeringen skyndsamt ser över regelverket för miljözoner och under tiden man gör det öppnar för att svenska och utländska turistbussar får köra i svensk miljözon. SB vill också ha en översyn där man frångår 6-årsregeln och ersätter den med krav på högsta tillåtna utsläpp av koldioxid och kvävedioxid.

Föreningen lyfter fram att ett av dess medlemsföretag har begärt dispens från ,iljözonsreglerna för att få köra i miljözon med turistbuss som är äldre än 6 år och försedd med euro 3-motor. Företaget nekades dock dispens, först från berörda kommuner och senare även av Transportstyrelsen.

Enligt Sveriges Bussresearrangörer kör företaget uteslutande med syntetdiesel, vilket föreningen hävdar ger betydligt lägre utsläpp än exempelvis bussar som drivs med biogas eller etanol.

SB menar att kraven på fordon som körs i miljözon ska vara avgaskrav och inte ha en åldersgräns på fordonen på sex år.

SB vill ha ett krav på att bussar och turistbussar körs på ultrarena syntetiska drivmedel (GTL, BTL, HVO).

– Turistbussarna kan enkelt utrustas med två tankar och byta från normaldiesel till HVO-tanken när de kör i miljözon. Tekniken finns. HVO-drivmedel finns också och produktionen ökar snabbt. System med 2 tankar kan man ha i en övergångstid fram till dess att hela Europa går över till HVO-syntetdiesel, skriver föreningen i ett pressmeddelande.

Taggat som: , ,

2 kommentarer »

  1. Sedan 1 sept. 2013 har reglerna för ”Miljözon” korrumperats… Det finns BARA ett krav på att köra högst 6 år gamla fordon i ”Miljözon”… Vad det blir för avgaser bryr man sig inte om…

    Several central european researchers conclude together: Catalytic soot cleaning in diesel vehicles generate much more NO2 in the exhausts. On the link below is a summary:

    http://papers.sae.org/2013-01-0526/

    A way of getting both very low soot levels and also very low levels of NO2 in the exhausts is:

    i) Use older diesel trucks or buses, EURO2 or EURO3. Drive them on ultra-clean synthetic fuels of type: GTL or HVO. These fuels (and also BTL) are of type: Synthetic paraffin oils. They fulfill the technical standard: EN15940.

    ii) Remove the soot catalysts that mass-produce NO2 from EURO4 and EURO5 buses and trucks. Drive also these newer buses on ultra-clean synthetic fuels of type: GTL, HVO or BTL.

  2. Catalysts on diesel buses:

    – Designed to control CO and PM (soot), DOC (soot catalysts) increase NO2 emissions because NO2 is intentionally produced as a soot oxidant that oxidises soot to CO2.

    – Designed to control NOX, SCR may also increase NO2 emission due to an increased share of NO2 in NOX.

    – Euro IV or V buses performs no better than Euro III buses in terms of NO2 emission. What is the
    point of retrofitting Euro III vehicles to meet Euro IV standard?

    These conclusions that are made by the air quality researchers of Hongkong:

    http://www.legco.gov.hk/yr10-11/english/panels/ea/ea_iaq/papers/ea_iaq0526cb1-2241-1-e.pdf

    Det är en av många internationellt genomförda avgasmätningar, gjorda av avgasforskare. Idén om att nyare fordon alltid har renare avgaser, oavsett vilken ”avgas” som man mäter, är direkt felaktig. Men som sagt, ”Miljözon” har ingenting med ”miljö” eller med rena avgaser att göra… Miljözon är inte ens laglig… Reglerna bryter mot Miljöbalken… Transportstyrelsens och Tafikverkets tjänstemän är så angelägna om att hjälpa Fordonsindustrin, att de t.o.m. driver på Regeringen att göra Förordningar (reglerna för ”Miljözon” står i Trafikförordningen) som är olagliga… Och ingen politiker gör något åt det…

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)