Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Massor av klagomål på nya bussförare

Linje 27A är en av de linjer med ersättningstrafik för Roslagsbanan där klagomålen mot förarna strömmar in.

Linje 27A är en av de linjer med ersättningstrafik för Roslagsbanan där klagomålen mot förarna strömmar in.

SL i Storstockholm har sedan i somras fått in massor av klagomål på busstrafiken i Vallentuna, norr om Stockholm. trafiken körs av Arriva. Flertalet klagomål gäller ersättningsbussar för Roslagsbanan när trafiken där är inställd på grund av banarbeten. En anledning till klagomålen kan vara att bussarna nästan bara körs av nyutbildade förare, skriver lokaltidningen Mitti.

Klagomålen gäller försenade bussar, att bussförarna kör för fort, pratar i mobiltelefon och kör fel.

Samma period förra året kom 197 klagomål.

Många av klagomålen handlar om förarnas körstil, att de kör fort, talar i mobiltelefon och inte hittar.

Enligt Mitti, som hänvisar till uppgifter från Kommunal, är 90 procent av förarna på ersättningsbussarna helt nyutbildade, hälften av dessa är dessutom nyutbildade timvikarier.

Mitti citerar också ett axplock ur höstens klagomål:
”Buss körde som en galning. Kund kräktes när hon gick av.”
”Nu har 27A irrat sig fram och tillbaka i Bällsta under 10 min.”
”Föraren körde ryckigt och stökigt, utan harmoni.”
”I samma stund tvärbromsade föraren och jag flög framåt i bussen”

Taggat som: , ,

1 kommentar »

  1. Idag den 19 juli åkte jag 12-30 från Farsta C- med buss 181 till Sköndal.
    Där stannade bussen och jag skulle kliva av men hann inte attnå marken då slog dörren igen och jag ramlade i marken. Jag åkte med buss CRB 024 och bussen stannade 12.30.
    Jag vill göra en anmälan mot busföraren som tydligen hade så bråttom.
    Jag slog i höger arm och jag har sen tidigare en fraktur i axeln, nu har jag fått ett blåmärke på armen och det känns inte bra.
    MVH Anita Hellström

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)