
Med mycket kort varsel har Tyskland infört nya regler med anmälningsplikt för bussbolag som kör till, i eller genom landet. Bilden visar riksdagshuset i Berlin. Foto: Ulo Maasing.
Tyskland har på mycket kort varsel infört nya regler som alla bussföretag måste följa. Alla bussföretag som kör i, till, från eller genom Tyskland måste skicka in en anmälan som ska vara skriftlig och på tyska, uppger Sveriges Bussföretag. Bakgrunden är att Tyskland på väldigt kort varsel har lagstiftat om minimilön på 8,50 € / timme för alla förare som kör gods- eller persontransporter i linjetrafik, beställningstrafik, cabotage trafik, internationell trafik och som kör i, till, från eller genom Tyskland.
– Informationen hittills från de tyska myndigheterna har och är väldigt bristfälliga. Det vi på Sveriges Bussföretag vet idag är att berörda bussföretag måste skicka in en anmälan till Bundesfinanzdirektion West i Köln, uppger Mikael Persson på Sveriges Bussföretag.
Anmälan ska innehålla:
Efternamn, förnamn och födelsedata på den anställde chauffören
Start och beräknad varaktighet på tyskt territorium
Adress där alla uppgifter dokumenteras (troligtvis bussbolagets bolagsregistreringsadress)
Ett brev på tyska som garanterar att man som bolag försäkrar tyska myndigheter att de anställda chaufförerna har fått den fastställda minimilönen på 8,50 € per timme utbetald.
Anmälan måste göras skriftligt på tyska och kan innehålla enskilda eller helst alla transporter för de kommande 6 månaderna.
Bussföretag måste efter anmälan lagra information om start, slut och omloppskörningar på tyskt territorium för varje chaufför senast 7 dagar efter senaste körningen är genomförd. Dessa uppgifter måste sparas minst 2 år för eventuella kontroller.
Det finns två hemsidor som de tyska myndigheterna hänvisar till med telefonnummer, dels det tyska arbetsmarknadsdepartementet, dels den tyska tullen.
– I dagsläget finns ingen ytterligare information men man kommer med all sannolikhet att öka informationsbasen dag för dag. Speciellt tullen sida på engelska som utlovat mer information, uppger Mikael Persson.
– Detta blir ytterligare en administrativ och onödig börda som bussbolagen måste anpassa sig till. Sveriges Bussföretag kommer motarbeta denna lag som missgynnar seriösa bussföretag som vill köra resenärer genom Europa på ett resenärsfokuserat sätt.
Ja, det blir en extra pålaga för seriösa bussföretag.
Men det är också en ansats för att råda bot på den otillbörliga konkurrensen i transportbranschen. Mer sådant, även i Sverige. Eller vill vi att Sverige ska vara det land där alla får köra fritt utan kontroll och utan reglering?
Tyskarna satsar på minimilönen. I Norge är det bombricka och kontroller i mängd. Köpenhamn har skyhöga miljöböter. I Sverige ser vi det som en ”administrativ och onödig börda”…
Inför samma regel för Tyska företag som avser att köra i Sverige och kräv Svenska löner som lägsta nivå.
Jag vill förtydliga mig. Jag tycker givetvis att det är ett krångligt och administrativt tungrott system som tyskarna sjösätter. Men de ska ha all heder av att de försöker göra något för att råda bot på den oseriösa konkurrensen. Jag ser inte mycket av varken ”prat eller verkstad” i Sverige.
Som väl är protesterar lastbilschaufförerna. Men det vore bra att höra fler konkreta förslag från myndigheter, departement, polis, fack, transportarbetsgivarna och alla andra inblandade om hur man kan bemöta den otillbörliga konkurrensen. Om nu Sveriges Bussföretag tycker att detta är en ”administrativ och onödig börda” vore det intressant att höra vad man föreslår istället?
Vore något för Sverige att ta efter.
Nu tror jag inte att bussbranschen hat samma problem med utländska chaufförer som kör för 1/3 av svenska löner som lastbilssidan. Kanske vore idé med att sätta hårt mot de företag som godkänner transporter på detta sätt. ICA b.l.a.