Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Allt fler underkänns vid förarprov för buss och lastbil

Övningskör, javisst. Men sedan då?

Övningskör, javisst. Men sedan då?

Allt färre godkänns när det gäller utbildning för tung trafik, visar siffror från Trafikverket som tidningen Mitt i Trafiken har tagit del av. Sämst går det när det gäller YKB, yrkesförarkompetens, på vissa orter – och i särklass sämst är Örebro. Där godkändes under första halvåret 2014 endast 36,4 procent när det gäller körprov för D-körkort.

– Min erfarenhet och om man ser historiskt på körkortsproven ska andelen godkända tungprov ligga på 85 procent. Nu ser vi hur det börjar närma sig personbilssiffror, framför allt på bussidan, säger Michael Axelsson, ansvarig för frågor om tungutbildning inom trafikskolornas branschorganisation STR.

Sämst klarar sig tungutbildningar som har upphandlats av Arbetsförmedlingen. Dessa har störst andel underkända teoretiska och praktiska prov.

För körprov med buss är det sju orter som sticker ut särskilt när det gäller körkort för buss. Det är Örebro, Umeå, Helsingborg, Kristianstad, Malmö, Farsta och Falun.

Dessutom förekommer inte sällan fusk på kunskapsproven, i synnerhet när det gäller taxilegitimationer, skriver Mitt i Trafiken. Omfattningen av fusket är inte känd, men Karl-Erik Andersson på Trafikverket är bekymrad.

– Förutom taxi har vi störst problem när det gäller YKB, yrkesförarkompetens, säger han till tidningen.

Han menar att förklaringen finns hos en av tre faktorer: eleven, utbildaren och själva provet. Frågan är om eleven är tillräckligt motiverad, om trafikläraren är oskicklig eller om provet är fel utformat.

–Jag är nog böjd att peka på utbildaren, säger Michael Axelsson.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)