Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kollektivtrafik och bilpool börjar samarbeta

SL och bilpoolsföretaget Sunfleet börjar samarbete för att locka affärsresenärer bort från taxi och privatbil. Foto: Ulo Maasing.

SL och bilpoolsföretaget Sunfleet börjar samarbete för att locka affärsresenärer bort från taxi och privatbil. Foto: Ulo Maasing.

SL, som svarar för kollektivtrafiken i Stockholms län, och bilpoolsföretaget Sunfleet börjar på försök att samarbeta. Syftet är att få affärsresenärer att göra kostnadseffektiva och klimatsmarta resor i tjänsten. Alla företag som köper företagskort på SL får nu ett medlemskap i Sunfleets bilpool på köpet. Om samarbetet luckas kan det breddas till privatresenärer. Försöket är en del av SL:s nu pågående kampanj för att få fler att resa i tjänsten med kollektivtrafiken i Stockholms län.

Samarbetet mellan aktörerna är tänkt att öka företagens valmöjligheter för korta affärsresor inom Stockholmsområdet och samtidigt spara pengar och resa mer klimatsmart. Tanken är att skapa ett alternativ till taxi eller att ta egen till arbetet. Sunfleet har ca 280 bilar i 85 bilpooler i Stockholm.

Både bilpooler och kollektivtrafiken har potentiellt mycket att vinna på ett samarbete. Bilpoolen kan komplettera kollektivtrafikens utbud av resmöjligheter med tillgång till en bil för resor där det behövs större flexibilitet i tid eller plats, för resor dit kollektivtrafiken inte når eller där det behövs större möjlighet att transportera varor.

Ett företagskort på SL kostar 8 300 SEK per år. Kortet är opersonligt och vem som helst på företaget kan utnyttja det. Genom samarbetet mellan SL och Sunfleet ger nu företagskortet just nu fritt medlemskap i Sunfleet under de första sex månaderna där medlemmarna bara betalar för sina resor med bilpoolen.

– Vi har båda en välutbyggd närvaro i Stockholm och kompletterar varandra väl. Bilpool fungerar perfekt för våra företagskunder när de ska på möten en bit utanför stan, eller behöver en större bil för transport av skrymmande saker, säger Henrik Hedberg, försäljningschef för företagskunder på SL.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)