Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Tyska expressbussbolag bildar Europajätte

Två stora, tyska expressbussföretag, FlixBus och MeinFernbus går samman och satsar på expansion i Europa. Foto: MeinFernbus/FlixBus.

Två stora, tyska expressbussföretag, FlixBus och MeinFernbus går samman och satsar på expansion i Europa. Foto: MeinFernbus/FlixBus.

Två av de ledande tyska expressbussföretagen, MeinFernbus och FlixBus gör gemensam sak och satsar på att växa ut i Europa. De båda företagen slår samman sina linjenät och satsar på att dagens 560 bussar innan årets slut ska vara 1000. Därmed fortsätter konsolideringen av den unga tyska expressbussmarknaden. Det var för drygt två år sedan som marknaden för långväga busstrafik öppnades i Tyskland. Innan dess var järnvägen skyddad från konkurrens från bussbolagen.

Under 2014 gjordes knappt elva miljoner resor med de båda företagens expressbussar. Nu, efter samgåendet, är siktet inställt på 18 – 20 miljoner resor i år. Målet är att skapa ett linjenät som täcker Europa. Syftet är, säger de båda företagen som nu går samman, ”att ta Europa med storm”.

Expansionen ut i Europa inleds med linjer till Paris och Bryssel. På hemmaplan kommer det nya företaget att erbjuda hög turtäthet på de mest efterfrågade sträckorna. Några exempel:
Hamburg – Berlin, var 30:e minut
Köln _ Frankfurt var 30:e till 60:e minut
Stuttgart – München var 30:e – 60:e minut

Bussarna kommer att vara lackerade i MeinFernbus gröna färg, något som man redan använder i marknadsföringen av den nya satsningen som sker under parollen ”tillsammans gör vi Europa grönare”. Alla bussarna kommer inte heller i fortsättningen att ägas av expressbussföretaget. Istället fortsätter man samarbetet med ett antal medelstora bussföretag som kör i expressföretagets färger.

Satsningen på expansion har gjorts möjlig genom att ett globalt investmentbolag, General Atlantic, går in som investerare.

– Bussbranschen är en dynamisk näring med en enorm tillväxtpotential i Europa. Sedan den tyska marknaden öppnades tidigt 2013 har bussresandet ökat enormt och kommer att öka ytterligare, säger Jörn Nikolay, chef för General Atlantic i Tyskland.

Vid sidan om General Atlantic skjuter också FlixBus nuvarande aktieägare Holtzbrinck Ventures och UnternehmerTUM.

General Atlantic är ett investmentbolag med kontor i New York, Greenwich, Palo Alto, Sao Paulo, London, Munich, Amsterdam, Beijing, Hong Kong, Mumbai och Singapore.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)