Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Dålig koll i mesta kollektivtrafiken

Hur hög är andelen fuskare i kollektivtrafiken i Storstockholm? Dålig statistik ger inget svar. Foto: Ulo Maasing.

Hur hög är andelen fuskare i kollektivtrafiken i Storstockholm? Dålig statistik ger inget svar. Foto: Ulo Maasing.

SL, dvs trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting, har dålig koll på hur stort fusket är. Det skriver landstingsrevisorerna i Stockholm i en rapport. Revisorerna har granskat trafiknämndens, alltså politikernas arbete kring fusk och svinn och är inte imponerad. Drygt hälften av resorna i svensk kollektivtrafik görs i SL-trafiken.

– Revisionen kan konstatera att resultatet av mätningarna av fusk avseende år 2013 inte är tillförlitliga och att de inte motsvarar rimliga krav på statistisk kvalitet, heter det i revisorernas rapport.

Avtalet med det företag som sköter biljettkontrollerna i SL-trafiken, ISS Facility AB, har också klara brister när det gäller att få ett grepp om fuskets omfattning, skriver revisorerna.

– Vissa parametrar som är viktiga för statistikens kvalitet saknas helt i avtalet. Den statistik som nu används är inte tillförlitlig, skriver man.

Även SL:s arbete med biljettsystemet får kritik. SL:s egen byråkrati är alldeles för rörig för att arbetet ska fungera bra.

– Ansvaret för genomförande av utvecklingsarbetet är fördelat på fem avdelningar, ett stort antal sektioner och ett flertal grupper i organisationen.

Innan 2013 fastnade ungefär tre procent av SL:s resenärer i biljettkontroller. Då tog ett nytt företag över kontrollerna och i avtalet skrevs det in att syftet är att ”ha ett kundanpassat arbetssätt med fokus på gott bemötande och god kundservice.”

– Kontrollanterna ska hellre fria än fälla. De ska ro på resenärer som har en rimlig förklaring till att de inte har giltig biljett, säger Thomas Silvander, chef för biljettkontrollen på SL, till Dagens Nyheter.

Resultatet av det nya avtalet med den mjukare kontrollinjen blev att fusket sjönk till en procent. Åtminstone i statistiken. Men Tomas Silvander tror att fusket i själva verket är oförändrat.

– Vår bedömning är att fusket ligger ganska konstant på tre procent, säger han till DN.

Vet gör man dock inte på SL.

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)