Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Brådis med yrkeskompetensbevis för bussförare

Tiden håller på att rinna ut för bussförare som vill ha sitt ykeskompetensbevis i tidm varnar Transportstyrelsen. Foto: Volvo Bussar.

Tiden håller på att rinna ut för bussförare som vill ha sitt ykeskompetensbevis i tidm varnar Transportstyrelsen. Foto: Volvo Bussar.

Många aktiva bussförare har ännu inte skaffat sig yrkeskompetensbevis (YKB) rapporterar Transportstyrelsen som pekar på att det börjar bli bråttom nu. Senast den 10 september 2015 måste alla bussförare ha genomgått en särskild utbildning och fått sitt yrkeskompetensbevis för att få köra persontransporter med buss. I slutet av februari hade drygt 16 000 genomgått fortbildning för persontransporter. Antal aktiva bussförare är cirka 25 000.

Ser man till lastbilsförare – som har till 10 september 2016 på sig att gå fortbildningen – är situationen ännu sämre. Där har bara 4 500 förare genomgått fortbildning för godstransporter av cirka 125 000 verksamma lastbilsförare.

Bussförare som ännu inte har ett YKB och som inte har gått sin första fortbildning behöver med andra ord göra det nu. Internationella och nationella regelverk ställer krav på YKB för den som utför person- eller godstransporter.  Transportstyrelsen har inte någon möjlighet att bevilja undantag.

Vem berörs?
Den som skaffar ett körkort för tung lastbil eller buss idag och vill arbeta som yrkesförare, genomför ofta grundutbildningen för YKB i samband med att han eller hon tar sitt körkort. Därefter får föraren sitt YKBsom gäller i fem år. För att få ett nytt kompetensbevis, ska föraren sedan gå en fortbildning vart femte år.

Kravet på fortbildning gäller även förare som har eller har haft körkort med en D-behörighet innan den 10 september 2008 eller körkort med en C-behörighet innan den 10 september 2009. De förarna behövde då inte gå någon grundutbildning och omfattas av hävdvunna rättigheter. De måste däremot gå sin första fortbildning inom sju år. Det är dessa förare som är den stora gruppen som måste ha gått sin första fortbildning innan ”deadline”.

Alla delkurser måste vara klara
Fortbildningen är på minst 35 timmar. Den kan genomföras under en vecka eller delas upp i fem delkurser. Hela fortbildningen, det vill säga alla delkurser, måste vara klar innan 10 september 2015 respektive 2016. Då måste föraren kunna visa upp sitt YKB vid körning

Både arbetsgivare och förare har ett ansvar för att reglerna följs. Förare som utför transporter utan att ha skaffat YKB riskerar att dömas till böter. Detsamma gäller arbetsgivare som anlitar en förare som inte har rätt att utföra gods- eller persontransporter.

Tänk på det här manar Transportstyrelsen:
Den som har behörighet att köra både buss och lastbil genom hävdvunna rättigheter behöver bara genomgå en fortbildning.

Förare som har både C- och D-behörigheter och inte vill riskera att tappa rättigheten att köra persontransporter med buss ska gå en fortbildning innan den 10 september 2015.

Går man färdigt fortbildningen för godstransporter innan den 10 september 2016 får du tillbaka rätten att köra persontransporter med buss och får ett YKB för både gods- och persontransporter.

Den som inte är aktiv förare nu men omfattas av hävdvunna rättigheter men vill ta upp yrket som buss- eller lastbilsförare efter de här datumen, måste genomgå en fortbildning för att få ett YKB och på nytt få utföra transporter. Det här betyder alltså att man inte tappar rätten att köra person- eller godstransporter för gott utan bara till dess att man har genomgått en fortbildning.

Den som har ett YKB som blir ogiltigt men senare vill ta upp yrket som buss- eller lastbilsförare, måste genomgå en fortbildning för att få ett nytt YKB och få utföra transporter.

Transportstyrelsens hemsida finns en lista över godkända anordnare av utbildning och fortbildning för YKB.

På en annan plats på myndighetens hemsida finns ytterligare information om YKB.

 

Taggat som: , ,

2 kommentarer »

  1. Hej! På bussidan har med de siffror du återger 64% av förarkåren redan ordnat sina YKB. Jag känner flera som ligger i ålder runt och över 70 år kommer att ”slutligt” pensionera sig när reglerna införs. Det antalet kan vara ganska stort, men så stort…???!
    På lastbilssidan blir det bara 3,6% som är klara! Låter som katastrof och rena julafton för utländska förare att komma till Sverige. Kan det bero på dålig information via åkericentraler och liknande, eller känner inte heller dom till vad som kommer att hända i september.
    Att många enskilda förare har svårt att förstå byråkratspråket: Hävdvunna rättigheter, Fortbildning, Behörigheter m.m. är inget nytt, men har dom bara någon att fråga brukar det lösa sig. Låt oss hoppas att Transportstyrelsen skickar ut lättfattlig info till förarna snarast möjligt.
    Tack för en bra tidning!
    Mvh Tage 🙂

  2. Dom flesta åkerier väntar in i det längsta med att registrera kurserna så att YKB:n gäller så länge som möjligt. Men man har genomfört kurserna men inte betalt avgiften för YKB kortet.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)