Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ny storförlust för Arriva Sverige

Arriva Sverige gjorde ny brakförlust förra året.På bilden: Arrivabussar i norra Storstockholm. Foto: Ulo Maasing.

Arriva Sverige gjorde ny brakförlust förra året.På bilden: Arrivabussar i norra Storstockholm. Foto: Ulo Maasing.

2014 blev ännu ett år med brakförlust för Arriva Sverige AB trots en kraftig resultatförbättring jämfört med katastrofåret 2013. Rörelseresultatet i fjol blev -178 miljoner vilket kan jämföras med -327 miljoner år 2013. Siktet är inställt på att nå lönsamhet om några år.

Sedan 2013 arbetar nämligen företagets styrelse med en femårsplan för att ta bolaget till ett positivt resultat. Styrelsen räknar enligt Arrivas årsredovisning med att samtliga trafikkontrakt är eller kommer att bli lönsamma under kontraktsperioderna.

Omsättningen för Arriva Sverige ökade från 2,35 miljarder kronor 2013 till 2,43 miljarder i fjol.

Jätteförlusten 2013 var åtminstone delvis en följd av Arrivas fiaskoartade trafikstart i norra Storstockholm. Hösten/vintern 2012/2013 tog man över huvuddelen av busstrafiken där liksom trafiken på Roslagsbanan. Resenärerna fick uppleva ett sammanbrott i trafiken av ett slag som aldrig förr i svensk kollektivtrafik.

Sammanbrottet ledde också till det största vite som ett trafikföretag i Sverige någonsin har fått betala till sin uppdragsgivare, i det här fallet Storstockholms Lokaltrafik, SL. Vitet blev till och med högre än Arriva själv hade räknat med, 174 miljoner kronor.

I praktiken var Arriva Sverige konkursmässigt i augusti 2013. Kassan var tom och aktiekapitalet förbrukat. Men företaget räddades då av garantier från ägarna, ytterst statliga tyska Deutsche Bahn.

Våren 2014 pumpade Arrivas moderbolag in 740 miljoner kronor i Arriva Sverige som koncernbidrag vilket återställde det egna kapitalet och säkrade fortsatt drift. Arriva Sverige hade i fjol skulder till koncernföretag på 891 miljoner kronor.

Resultatförbättringen från 2013 till 2014 förklaras enligt Arriva Sveriges årsredovisning  ”dels av positiva effekter på trafiken som ett resultat av åtgärder som vidtagits inom driften, vilket resulterat i en kraftig minskning av vitesdebiteringar och dels av genomförande av effektiviseringar vilka minskat kostnaderna”.

I december i fjol gjorde Arriva också kraftiga nerskärningar i trafiken i norra Storstockholm eftersom resandet inte hade utvecklats som man väntat sig när man la sitt vinnande anbud i den så kallade E20-upphandlingen.

Taggat som: , ,

1 kommentar »

  1. Härligt att höra hur företaget blöder. (njuter stort inom mig)
    Dom är Värda en kritisk granskning om hur dom behandlar, förföljer, bevakar, trakasserar oh tystar sin personal med hot och ojusta metoder.
    Den dagen som företaget packar ihop sitt cirkustält och rullar ut med sina åsnor och kameler, där ska jag stå vid grindarna och applådera och samtidigt spela en glad avskedsmatch på fiolen min.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)