Risken är att skattebetalarna får mindre och dyrare kollektivtrafik för pengarna i den upphandling som snart är aktuell i Göteborg. Politiska krav som riktas mot kollektivtrafiken motverkar ett ökat kollektivt resande. Det skriver Sveriges Bussföretags vd Peter Jeppsson i en debattartikel i Göteborgs-Posten på fredagen.
Jeppsson pekar på tre faktorer som enligt honom riskerar att slå hårt mot kollektivtrafiken och som kommer att leda till ökade kostnader, begränsat resande och färre anställda.
En av dessa faktorer är att Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) har indikerat att man vill skriva in rätt till heltid i kollektivavtalen. Samtidigt utreder regeringen möjligheten att ställa kollektivavtalsliknande villkor vid upphandlingar. Dessutom diskuteras frågan om att begränsa visstidsanställningarna.
Jeppsson pekar på en undersökning bland medlemmarna i Sveriges Bussföretag. Denna visar att förslagen kommer att innebära att färre företag deltar i upphandlingar, fler tackar nej till uppdrag och att kostnaderna kommer att öka.
För att hantera de ökade kostnaderna finns bara tre alternativ, menar Jeppsson: att de läggs på skattebetalarna, att priserna i kollektivtrafiken höjs eller genom att trafikutbudet skärs ner.
– Det innebär att förslagen som diskuteras på olika politiska nivåer riskerar ekonomi, arbetstillfällen och miljö. Något som knappast kan ligga i regeringens eller de offentliga beställarnas intressen, skriver Jeppsson.
Så fort något ska förbättras för de anställda, då skriker Peter Jeppsson.