Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

EU-kommissionen undersöker kör- och vilotider, arbetstider och kontroller

EU-kommissionen vill få ett grepp om hur det stundals hårt kritiserade reglerna kring arbetstider, kör- och vilotider och kontroller fungerar i verkligheten. Foto: Ulo Maasing.

EU-kommissionen vill få ett grepp om hur det stundals hårt kritiserade reglerna kring arbetstider, kör- och vilotider och kontroller fungerar i verkligheten. Foto: Ulo Maasing.

EU-kommissionen genomför nu en bred undersökning för att utvärdera det europeiska regelverket när det gäller kör- och vilotider, arbetstider och kontroller för yrkestrafik på väg. Undersökningen görs efter påtryckningar från den samlade buss- och åkerinäringen inom EU.

Syftet med undersökningen är att analysera genomförande och effekter av EU:s sociala regelverk när det gäller vägtransporter av passagerare och gods. Kommissionen vill också få ett grepp om effekterna av regelverket på tre områden: arbetsvillkoren för förare, trafiksäkerheten och konkurrensen mellan företag.

Bakgrunden till undersökningen är att nuvarande kontrollsystem inte fungerar på ett tillfredsställande sätt. Regelverket upplevs som mycket svårt att tillämpa och små, bagatellartade överträdelser får stora konsekvenser. Nu vill makthavarna i Bryssel skaffa sig en egen bild av verkligheten.

– Det är oerhört viktigt att alla medlemsföretag nu svarar på enkäten. Det är vår möjlighet att rikta direkta synpunkter till beslutsfattare i Bryssel, i frågor som vi länge kämpat för att få högt på agendan. Vittnesmålen från företagen direkt stärker de rapporter och underlag vi själva tagit fram och överlämnat till regering, EU-kommission, EU-parlamentariker och våra internationella organisationer IRU och UITP, säger Peter Jeppsson, vd för Sveriges Bussföretag.

Det regelverk vars konsekvenser EU-kommissionen nu vill ha ett bättre grepp om är:

Parlamentet och Rådets Förordning (EG) nr 561/2006 om körtider, raster och viloperioder, det så kallade Kör- och vilotidsregelverket
Rådets direktiv nr 2002/15/EG om arbetstidens förläggning för förare av kommersiella fordon, och
Direktiv 2006/22/EG om krav för verkställighet (kontroller m m).

Taggat som: , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)