Den resa till Hongkong som SL-chefen Anders Lindström, tillika chef för Trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting, gjorde i förra veckan och där han greps av polis efter att ha plockat på sig en plånbok utan att betala, får nu kritik från flera håll. Kritiken gäller dock inte snatteriet utan att SL-chefen reste till Hongkong för att träffa MTR, ett av de företag som med största sannolikhet kommer att lägga bud på pendeltågstrafiken i Storstockholm. Upphandlingen pågår just nu och affären bedöms vara värd 30 – 40 miljarder kronor för vinnaren.
– Det är häpnadsväckande att Lindström i det här skedet åker till Hongkong tillsammans med MTR:s svenske vd och till och med bor på samma hotell som denne, säger en högt uppsatt chef i ett stort svenskt trafikföretag till bussmagasinet.se. Chefen vill dock vara anonym.
Gunilla Roxby Cromvall(V) säger till bussmagasinet.se att hon är chockad över Lindströms resa. Hon är ledamot i landstingets trafiknämnd och reagerar starkt på informationerna.
– Vi i trafiknämnden kände inte till att Anders Lindström var i Hongkong med MTR förrän historien med den stulna plånboken avslöjades. Jag tycker att det är ytterst olämpligt med en sådan resa med tanke på den kommande upphandlingen av pendeltågstrafiken.
– Men jag är också mycket irriterad över att vi i trafiknämnden aldrig får information om alla resor som görs och vilket syfte de har. Inte heller får vi några rapporter i efterhand.
– För min del har jag svårt att se att Anders Lindström kan vara kvar som förvaltningschef. Då kan ju vem som helst skylla på glömska om man fastnar i en biljettkontroll utan giltigt färdbevis, säger Gunilla Roxby Cromvall.
Att politikerna i trafiknämnden var okunniga om resan bekräftas av Lukas Forslund(C), gruppledare i nämnden.
– Jag har ingen kunskap om bakgrunden till resan eller dess utformning och vill därför inte uttala mig. För övriga frågor så får jag hänvisa till landstingsdirektören Toivo Heinsoo, säger han till bussmagasinet.se.
Socialdemokraternas gruppledare i nämnden, Nanna Wickholm, avböjer att kommentera frågan. Miljöpartiet hänvisar till Trafikförvaltningen, alltså den förvaltning vars chef Anders Lindström är.
Kristdemokraternas gruppledare i nämnden, Karl Henriksson, vill dock inte kritisera Lindström.
– Det är bra att titta på hur man gör med kollektivtrafiken i asiatiska storstäder, inklusive Hongkong. Vi har mycket att lära av att se på hur de exempelvis arbetar med olika tekniska och finansiella lösningar. Jag ser ingen koppling mellan besöket och den kommande upphandlingen av pendeltågstrafiken, säger han till bussmagasinet.se.
Claes Wersäll, pressekreterare hos trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons(M), framhåller att den aktuella resan gjordes inom ramen för det gällande tunnelbaneavtalet mellan SL och MTR. och således inte har någon koppling till den pågående upphandlingen av pendeltågstrafiken.
– Vilka företag som deltar i den upphandlingen är något vi överhuvud taget inte kan kommentera. Där råder upphandlingssekretess och det vore direkt olagligt av oss att kommentera vilka företag som bjuder eller inte bjuder på trafiken. Att tjänstemän i trafikförvaltningen har möten med den operatör som kör tunnelbanan är inte märkligt. Vi måste ju ha en dialog som gör att vi kan utveckla trafiken.
– Från politiskt håll måste vi också ha utgångspunkten att trafikförvaltningens tjänstemän är professionella och kan förhålla sig till upphandlingsreglerna.
Pär Cronhult på den oberoende Konkurrenskommissionen säger till bussmagasinet.se:
– Det är bekymmersamt om – i samband med en förestående eller pågående upphandling – ledande företrädare för den upphandlande myndigheten har ett allt för nära samarbete med en av leverantörerna.
– Det hela påminner om den problematik som luftades av SVT:s Uppdrag Granskning härom veckan, avseende Sjöräddningens upphandling av helikoptrar.
– Några särskilda bestämmelser om jäv finns inte i LOU, men det följer av bland annat praxis (transparensprincipen) att alla leverantörer ska ha samma information om förfarandet på samma villkor och vid samma tidpunkt.
Med på Hongkongresan var förutom Anders Lindström även SL:s tunnelbanechef Bengt Stenberg, trafikdirektören Sara Catoni och MTR Stockholms vd Peter Viinapuu.
Enligt Dagens Nyheter ingicks en så kallad tyst period i upphandlingen mellan en upphandlande parten SL/Landstinget och anbudsgivarna den 30 mars i år. Den tysta perioden sträcker sig fram till den 10 augusti. Kutymen vid en sådan period är att inte ens ”fikamöten” mellan de som ingår i upphandlingen, är aktuella.
Lämna ett svar